Bestaan er mobiele airco's zonder afvoerslang die de lucht niet bevochtigd?

Ik vraag mij af of er mobiele airco's bestaan die de lucht niet bevochten. Mocht dit niet zo zijn, is het dan wellicht mogelijk de ruimte toch te koelen zonder te bevochtigen met een mobiele airco in combinatie met een apparaat dat de vochtigheid weer uit de lucht haalt?

1.6K
Utrecht
2 jaar geleden
Airco's bevochten niet, ze ontvochtigen. Ergens moeten ze de warmte en het vocht kwijt.
teusvh
2 jaar geleden
Nee, zulke apparaten bestaan niet. Je kunt koelen door de warmte naar elders af te voeren, of door ter plaatse water te verdampen. Dat kost immers ook warmte. Als je dan vervolgens die waterdamp weer uit de lucht haalt en laat condenseren, heb je precies weer dezelfde hoeveelheid warmte terug. De stroom die de apparaten gebruiken wordt uiteindelijk ook helemaal omgezet in warmte, die krijg je er dus nog extra bij.
Huje
2 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken. Op school leerde ik dat warmte energie is. Natuurkundig zou het energie moeten opleveren om te koelen. Lijkt mij een ideale uitvinding, koelen en gelijk de mobiel opladen.....
Griffin
2 jaar geleden
@teusv "Nee, zulke apparaten bestaan niet. "
Ik zou eerst eens onderzoek doen voordat je zo'n claim stellig beweert, zie:
https://www.evolarshop.com/nl/aircos/mobiele-airco-zonder-slang/?gclid=CjwKCAjwtpGGBhBJEiwAyRZX2uJ7SyjkhJnfjr8wtGtbp6-qboNTSBYErXKaCPM0-GoDwR6ZM72TxhoCpfIQAvD_BwE

Antwoorden (1)

Er zijn airco's die op water draaien, het koude kraanwater warmt op en loopt weg via een afvoer (total loss systeem)
Dus helemaal zonder kan niet maar de slang kan wel heel dun zijn. Kost je wel wat leidingwater.