Waardoor verliest een stofzuiger zuigkracht?

Uit pure waanhoop en frustratie en om mijn bloeddruk te laten dalen heb ik zojuist een nieuwe stofzuiger gekocht, omdat de vorige maar steeds minder zuigkracht had, en ik me mateloos hieraan stoorde. Naar mijn idee had ik alles aan gedaan om de oorspronkelijke zuigkracht te herstellen:
- Filters vervangen
- Controle op lekkage en rubberpakkingen
- Zuigmond en slang grondig schoongemaakt
Ik kan me haast niet voorstellen dat door slijtage van de motor zó ontzettend veel zuigkracht verloren ging (apparaat 1,5 jaar oud), geen huisdieren.
Wat zie ik over het hoofd? Wat anders verklaart zo'n enorm verlies aan zuigkracht?

Het betrof een zakloze stofzuiger van zo'n type dat garandeert dat er geen zuigkracht verlies optreedt, by the way...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
29.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dyson.
Cryofiel
10 jaar geleden
Slang lek?
Aansluiting van slang op zuigmond lek?
Zuigmond lek?
Zuigmond verbogen / scheef?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat
Geen Dyson: Hoover.
Noooooooit meer doen!!!!! @Cryo
Check
Check... maar die was niet meer nieuw, dat moet ik wel toegeven. Maar geen kapotte of verbogen onderdelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LoL!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen Dyson inderdaad. Ik heb mijn Dyson al 6 jaar en hij verliest nooit zuigkracht, ook niet na intensief misbruik (want zo kan je dat wel noemen) tijdens een verbouwing. Als je een goede zakloze stofzuiger zoekt ga dan eens kijken naar een Dyson, je weet niet wat je overkomt als je die hebt, zo goed als dat werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Goos1307
Zo groen als het maar kan: wij hebben een draaimolen en wij wekken onze eigen elektriciteit dankzij de stroom van de IJssel. ;-) @Fritsje
De nieuwe is de "Beste koop" van de Consumentenbond geworden, een AEG. Nu hopen dat hij het goed doet. Voorlopig werkt fantastisch, maar dat doen ze allemaal in het begin.

Het beste antwoord

Vaak is er ook nog een motorfilter aanwezig.
Dus de lucht wordt aangezogen door de stofzuigerzak en de zak houdt het grove stof vast, maar heel fijn stof gaat gewoon door de stofzuigerzak en wordt er via de motor weer uitgeblazen.

Om dat fijne stof ook tegen te houden wordt er dan een zgn. motorfilter en/of uitblaasfilter toegepast.
Zit dat filter verstopt dan kan de motor de lucht niet kwijt en dus ook niet voldoende lucht aanzuigen om ook het stof goed op te zuigen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha!! Dat wist ik niet, zo'n extra filter in de motor!!
Dat kan inderdaad een verklaring zijn. In mijn geval was het een zakloze stofzuiger, en er zat ook een HEPA filter vóór de motor, maar wellicht dat er ook zo'n extra filter in de motor zelf had gezeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het goede antwoord en de nuttige info!

Andere antwoorden (2)

De motor van de stofzuiger kan niet door slijtage zo langzaam gaan draaien dat hij zuigkracht verliest zonder door te branden. Cupcakeje heeft gelijk dat het dan nog aan het motorfilter kan liggen of aan het uitblaasfilter. Ook kan de slang nog verstoppen. Dit merk je doordat het toerental van de motor flink omhoog gaat. Ten slotte kan er nog ergens een luchtlek optreden. Dan gaat het toerental niet omlaag, maar dit zou je redelijk snel moeten merken. Je ziet dat het aantal mogelijke oorzaken van het verlies aan zuigkracht beperkt is. Ging het toerental ophoog?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, maar hij werd steeds luidruchtiger
Cryofiel
10 jaar geleden
Aha! Slechte lagers van één van de draaiende onderdelen? Daardoor ofwel een lager toerental (door hogere wrijving), ofwel speling in de motor en daardoor minder zuigkracht.
yep,

heb hetzelfde probleem gehad met een ( zal maar zeggen ) zak stofzuiger, deze had ik gebruikt op de schuurmachine.
na verloop van tijd werd de zuigkracht bar minder, alles schoon gemaakt, geen resultaat, nog eens gekeken en het uitblaas - bij phillips " hepa" - fiter zat helemaal dicht.
deze vervangen en ging weer als een raket.

hoop dat je niet voor niets een nieuwe stofzuiger hebt gekocht........

succes, nussie