Is het slecht voor een stofzuiger als je hem (lang) blokkeert?

Is het slecht voor een stofzuiger als je hem lang blokkeert door bijvoorbeeld met de hand de zuigopening af te sluiten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Hij zal dan meer vermogen moeten leveren (dus meer slijtage).
Griffin
3 jaar geleden
"Hij zal dan meer vermogen moeten leveren"
Onjuist, de motor krijgt het juist makkelijker omdat de weerstand van de lucht ontbreekt die de motor normaliter moet verplaatsen, hierdoor hoor je het toerental aanzwellen, vermogen blijft gelijk of wordt minder, maar zeker niet meer.

Antwoorden (1)

Er is dan geen (afkoelende) luchtstroom meer. De motor kan dan oververhit raken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Daarvoor hebben ze (altans goede stofzuigers) een veiligheidsklep ingebouwd zodat deze vals lucht aanvoerd.