Wat is er aan de hand als water niet in de wateropvang van de condensdroger terecht komt?

Bij de condensdroger komt het water niet in opvangbak je terecht. Wat kan er aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
walter
3 jaar geleden
Dat water wordt vanuit de opvangbak onderin, via een pompje door een slangetje naar boven gepompt.
Is die slang misschien verstopt/lek/los/geknakt? Of het pompje is misschien kapot. Wordt je wasgoed wel droog, of blijft het nat? In dat geval werkt je droogfunctie niet, en is er geen water om op te vangen :-)
walter
3 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=xh8CHAFgYAo
Hier een voorbeeld van hoe je een pompje kan vervangen. Dit maakt misschien duidelijker hoe het systeem werkt.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Bij mij kwam dit doordat het filter verstopt zat. Ik bedoel niet het pluizenfilter bij de deur, maar een of ander blok dat onderin de machine zit. Loshalen, uitspoelen onder de kraan. Dat werkte bij die van mij. (Whirlpool condensdroger van 2008 goedkope geen bijzondere standen)
walter
3 jaar geleden
Dat blok waar HeerVoldemort over praat, is de condensor.
In 1 richting wordt daar de hete vochtige lucht doorheen geblazen, in de andere richting wordt daar de koude lucht doorheen geblazen.
De lucht koelt af, de damp in de lucht dus ook, gaat condenseren, en valt als druppels in de opvangbak.
Vandaar mijn vraag: Wordt je wasgoed droog, of blijft deze nat.
Als deze wel droog wordt, moet het water ergens anders blijven. Als de was nat blijft, is dat de reden dat er geen water in de opvangbak komt. Het water zit nog in je wasgoed.
walter
3 jaar geleden
Nog een té simpele, maar niet onmogelijke oorzaak: Heeft de wasdroger een slang die naar een afvoerbuis loopt?
In dat geval wordt het water naar de afvoer gepompt en komt niet in de wateropvang terecht. Bij mijn wasdroger heb je aan de achterkant de keuze (dmv slang anders aansluiten) of je het water via een slang naar de afvoer wil pompen, of via een andere slang naar de opvangbak (indien er geen afvoer beschikbaar is)

Antwoorden (1)

Optie 1:
Je wasgoed is niet nat/vochtig genoeg.

Optie 2:
Je condensdroger is net nieuw.

Optie 3:
Laat er een monteur naar kijken, mochten de eerste twee opties niet de oorzaak zijn geweest.