Kan je koelvloeistof ipv water gebruiken voor een Mobiele A/C?

Onlangs heb ik een mobiele airco aangeschaft, zo'n simpele van Tomado (TAC4001W)
Nu was ik benieuwd of het mogelijk was om koelvloeistof te gebruiken in plaats van water in de tank. Zou dit de uitgeblazen lucht koeler maken?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Nee, dat kan absoluut niet.
De Tomado TAC4001W is geen airconditioner maar een (eenvoudige) aircooler.
Simpel gezegd een ventilator die water verneveld in de lucht waardoor de lucht bevochtigd en afkoelt.
Je wil geen koelvloeistof in je lucht blazen. Toch?
Toegevoegd op 14 augustus 2020 12:22: bron
3 jaar geleden
Nee. Koelvloeistof zelf maakt het niet koeler. Koelvloeistof (voor auto's) bevat antivries om te voorkomen dat de koelvloeistof bevriest als de auto langere tijd stilstaat bij koud weer.
3 jaar geleden
NEEN, nooit doen.
De Tomado (TAC4001W) is géén airco, maar een "COOLER".
De koeler werkt als volgt: In het apparaat zitten enkele poreuze filters welke worden natgemaakt met water. Door lucht langs deze filters te blazen gaat het water verdampen. De verdampingswarmte van het water zorgt ervoor, dat de lucht wordt afgekoeld. Het is dus perse noodzakelijk om water te laten verdampen als je de cooler-functie wilt gebruiken.
Koelvloeistof bevat o.a. glycol en water. Het is de glycol die de ruimte zal VERGIFTIGEN. Houd je dus zeer zeker aan de handleiding van je apparaat.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het verdampen van koelvloeistof (i.p.v. water) maakt het niet koeler. Wat je wel doet is je gezondheid in gevaar brengen. Koelvloeistof bevat stoffen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid bij inname.
Om je vraag te beantwoorden: Ja, het kán wel,maar het is geen goed idee.
jc54