Kan een aardlekschakelaar voorkomen dat er brand, als gevolg van kortsluiting, ontstaat in de kabels?

De groepenkast heeft een groene aardlekschakelaar. Kan dit ervoor zorgen dat er geen kortsluiting door (over)verhitting en dus evt. brandgevaar, van verlengsnoerkabels of de gewone kabels ontstaat?

5.8K
Pieterke
3 jaar geleden
De aardlekschakelaar schakelt als het goed is alles direct uit. Maar of het 100 zeker is dat er dan geen kortsluiting komt durf ik niet te zeggen.
roelp
3 jaar geleden
@elder161 Je zegt Neen, maar als ik jouw antwoord lees, dan begrijp ik dat een ALS of automatisch zekering er juist wel voor zorgt dat het elektrische circuit bij een kortsluiting of overbelasting wordt onderbroken. Of lees ik het verkeerd?
Griffin
3 jaar geleden
Zolang er scheiding is in de isolatie tussen fase en aarde zal bij (enorme)belasting de aardlek niet trippen als gevolg daarvan. Mooi voorbeeld zijn de elektrische kachels, als je daar een handdoek op legt om te drogen en je hiermee de convectie ontneemt, dan is aarde en fase nog strikt gescheiden en conform geïsoleerd, maar je krijgt geheid brand, door deze brand krijg je uiteindelijk sluiting tussen fase en nul, of de aardlek tripped op sluiting naar aarde, maar het kwaad is dan al geschiedt en de aardlek-schakelaar heeft dat niet weten te voorkomen.

Antwoorden (1)

Neen, Een aardlekschakelaar (afgekort ALS), ook wel verliesstroomschakelaar, differentieelschakelaar of aardwachter genoemd, is een automatisch werkende schakelaar die een elektrische installatie spanningsloos maakt zodra een lekstroom vanaf een bepaalde grootte optreedt. Dat betekent, dat de stroom automatisch wordt onderbroken als b.v. een apparaat inder stroom komt te staan doordat een spanningsdraad op het metaal van het apparaat ligt.
In veel huis- en kantoorinstallaties bevinden zich in de groepenkast een of meer aardlekschakelaars.
Een automatische zekering verbreekt het elektrische circuit als er een te hoge stroom in de installatie ontstaat. Een te hoge stroom ontstaat door kortsluiting of overbelasting. Dat heb je b.v. als twee stroomdraden een slechte isolatie hebben en met elkaar in contact komen. Je krijgt dan een steekvlam, maar bij meer stoom dan b.v. 16 Amp slaat de stop door. Kortsluiting is een plotselinge hoge stroomstoot, die ook kan ontstaan door bijvoorbeeld bliksem. Wanneer er kortsluiting optreedt, wordt een automatische zekering vrijwel meteen afgesloten zonder tijdsverloop. Dit afsluiten gebeurd doormiddel van een elektromagneet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Je krijgt dan een steekvlam, maar bij meer stoom dan b.v. 16 Amp slaat de stop door."
Ik geloof dat stoppen al heel lang niet meer gebruikt worden, het zijn automaten tegenwoordig.
Thecis
3 jaar geleden
@griffin
Klopt, aan het begin van de alinea heeft Elder161 het ook over de automatische zekering. Maar velen van ons hebben de tijd van de "stop" nog zodanig mee gemaakt dat het nog in het systeem zit om zo'n ding zo te noemen. En in principe is daar niet mis mee. Daarna heeft hij het trouwens wederom over de automatische zekering en dat het afgesloten wordt d.m.v. een elektromagneet.
In oude(re) huizen die nog niet gerenoveerd zijn, zitten nog gewoon stoppen. Soms zelfs zonder aardlekschakelaars! Ter info, bij de vroegere stoppen zat inderdaad een vertraging. Kort weliswaar, maar wel aanwezig waardoor gevaar op brand toe nam. Zeker als men zogenaamde "trage stoppen" had.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Griffin
Dit gaat nog steeds over de automatische stoppen ofwel automatische zekering. Heten nog steeds zo. Natuurlijk zijn het geen smeltzekeringen meer. Staat ook in het antwoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er zijn nog wel meer smeltveiligheden in gebruik dan je denkt:-) De manier hoe je spanning krijgt is al door enkele smeltveiligheden gekomen. En ik verdien nog steeds een extraatje om de oude stoppenkasten te vervangen voor het moderne spul.