Waardoor slaat de vlam bij een gasfornuis niet naar binnen?

Wat zorgt ervoor dat de vlam niet naar binnen slaat? Gaat dit nooit mis? Het lijkt me behoorlijk gevaarlijk, aangezien er nogal wat gas in de leidingen achter het fornuis moet schuilen...

Bedankt!
~Amfi

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

er zit niet of nauwelijks zuurstof in gasleidingen dus dat zorgt er voor dat het niet naar binnen slaat
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de leidingen zit het gas onder een hogere druk dan de atmosferische druk waardoor de vlam niet terug kan.
Het gas ontsnapt via een verstuiver waarna het gemengd wordt met lucht en dan kan ontbranden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je schrijft is juist, maar de overdruk zorgt alleen voor het in stand houden van de vlam. Als de overdruk uitvalt, dan dooft de vlam vanzelf.
De echte reden waarom de vlam niet naar binnen slaat is omdat binnenin de gasleiding geen zuurstof zit, alleen gas, en zonder zuurstof is geen ontbranding mogelijk.
Wat mij betreft is het antwoord van capthavoc beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw redenering klopt niet helemaal want waar ik schrijf dat er overdruk is aan gas impliceert dat dus ook dat er geen lucht naar binnen kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg niet dat uw tekst niet klopt, en geef ook geen min, maar als ik een waardeoordeel geef aan de 2 antwoorden, dan is wat mij betreft de andere beter.
Overdruk kan ook ontstaan in een leiding waarin én gontvlaambaar gas én zuurstof aanwezig zijn, en zo'n leiding kan wel degelijk ontvlammen en exploderen.
Overdruk is dus niet het limiterende factor, wel de afwezigheid van zuurstof. Makkelijk voorbeeld: in de explosiemotor van een auto is er ook overdruk binnen de cilinders, en het mengsel van benzinedamp en zuurstof kan ontbranden. Als de luchtfilter dusdanig vervuild is dat er geen zuurstof meer in de cilinders kan komen, dan slaat de motor af.