Wat is er kapot als de oven niet werkt maar het gasfornuis wel?

De oven heeft het plots tijdens het broodjes bakken begeven. Gasfornuis werkt nog wel, elektrische ontsteking. Oven doet helemaal niets meer, ook het lampje dat normaal gaat branden wanneer de oven opwarmt doet niets. Is er een aannemelijk probleem aan te wijzen? Thermostaat, schakelaar, verborgen zekering?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
16.3K
Pieterke
4 jaar geleden
Marjolein55 dit is een reactie en geen antwoord,
marjolein55
4 jaar geleden
Bel een monteur die kan er na kijken en eventueel oplossen.
crispy
4 jaar geleden
Je 'elektrische' ontsteking van het gasfornuis is niet elektrisch, maar op piezo. Die blijft het altijd doen ook als je de stekker niet in het stopcontact hebt.
De oven is elektrisch, en als ook het indicatielampje het niet doet is ofwel de gehele stroomtoevoer uit, of anders is het element doorgebrand. Heb je de zekering in de meterkast al bekeken of die niet om staat?

Antwoorden (2)

Ik vermoed de thermische zekering.
Deze zit ook in strijkijzers, wasdrogers etc....wordt het te heet, dan is dat het eerste wat defect gaat, geeft geen stroom meer door aan het verwarmingselement en blijft koud.
Persoonlijk zou ik het laten nakijken door een pro maar als je zelf wilt kijken is het vaak een ronde zekering die verbonden is door 2 stroomdraden.
Het kost de kop niet, zo'n zekering heb ik laatst gehaald voor de stoomstrijkijzer en kostte nog geen 3 euro.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk dat het verwarmingselement kapot is. Dat heb ik ook gehad maar dat merk je aan de controlelampjes niets van.