Hoe kan het dat ik het warme water in de douche steeds warmer moet draaien?

Sinds een aantal dagen merk ik dat als ik ga douchen ik de kraan dagelijks steeds warmer moet draaien om een beetje warm te douchen. Elke dag steeds een stukje warmer dan de dag ervoor. Ik zit nu bijna tegen het einde van de kraan terwijl het normaal gesproken ongeveer bij de helft al voldoende was. Dit is ook bij de kranen elders in huis het geval. We hebben een AWB Thermomaster 3HR 24t als HR ketel. Waar zou dit aan kunnen liggen?

ronron1212
4 jaar geleden
Laat een cv monteur komen.
Pieterke
4 jaar geleden
Bij mij is dat zo als de verwarmingsketel leeg begint te raken. Heb je daar al op gelet?
SnakeEye
4 jaar geleden
Expansievat is half jaar geleden vernieuwd, waterdruk is 1,8 bar. Ik vermoed dat de loodgieter bij de laatste periodieke controle de instellingen van het warme water wat milder heeft gezet. Volgende week komen ze opnieuw langs om te checken.
Pieterke
4 jaar geleden
Goed plan SnakeEye!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Neen, ik denk niet dat het daaraan ligt, maar eerder aan het punt dat je misschien je kraan niet helemaal naar beneden draait als je klaar bent met douchen.
ronron1212
4 jaar geleden
Hoezo de kraan niet naar beneden draait @segamy020807

Antwoorden (1)

De HR-ketel heeft een speciaal mechanisme dat de warmwaterafgifte voor de douch regelt. Deze is erg gevoelig voor de afstelling en voor b.v. kalk. Jaarlijks onderhoud van dit soort moderne installaties is erg belangrijk. Dat wordt dus toch de onderhoudsmonteur bellen.