Mag een compressor (met olie) in een afgesloten box staan om geluidshinder te vermijden?

Ik heb een compressor die om en bij de 75db aan lawaai maakt. Ik wil er graag een kist omheen bouwen met geluidsdempend materiaal om het geluid sterk te verminderen. Ik begrijp dat hij nog luchttoevoer nodig heeft, dus ik zou bij de filters een plastic buis laten naar buiten gaan, wat dan wel weer wat lawaai op zal leveren. Maar is het voor de rest schadelijk om de compressor op die manier in een kist te bouwen? Bijvoorbeeld voor oververhitting of zo?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.5K
Inekez1
4 jaar geleden
Best maak je een luchtinlaat waardoor de lucht moet slingeren tussen schotten met geluiddempend materiaal. In de link noemen ze dat een suskast. Door die suskast kan lucht in en uit. Niet alleen direct voor de filters, maar ook de lucht rondom het apparaat wordt op die manier ververst / gekoeld. https://www.akoestiekwinkel.nl/tips/post/luchtcompressor-isolatie
LeonardN
4 jaar geleden
Inderdaad is oververhitting het eerste probleem waar je dan tegenaan zal lopen.
Je kan inderdaad zorgen voor een passieve luchtstroom, of een actieve luchtstroom met ventilatoren en eventueel geluidsdempers
Hier een stappenplan met actieve luchtkoeling https://www.akoestiekwinkel.nl/tips/post/geluidsisolerende-behuizing-voor-apparaat-maken

Antwoorden (2)

Een compressor slaat aan, bouwt druk op en slaat weer af. Als de druk beneden een bepaalde waarde daalt slaat de compressor weer aan. Op die manier wordt hij niet heet.
Alleen als je zo veel lucht nodig hebt dat hij (nagenoeg) continu moet draaien, dan heb je kans op oververhitting. Maar dan is het eigenlijk wel zaak dat je een compressor aanschaft met een meer capaciteit.
Kortom, bij normaal gebruik kan het geen kwaad dat de compressor in een geïsoleerde ruimte gebouwd wordt.
jc54
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-Min
Ik snap niets van je redenatie. Een compressor zal zijn warmte afgeven aan de omringende lucht.
Als je deze in een geïsoleerde ruimte zet en deze verder niet ventileert dan zal de omringende lucht steeds warmer worden en zal de compressor juist steeds slechter en slechter zijn warmte kwijt kunnen. Met als gevolg dat de kans op oververhitting steeds groter wordt. Oververhitting bij compressors is een zodanig bekend probleem dat verkopers/fabrikanten ervoor waarschuwen en tips geven:
Let vooral op tip 2.
https://cst-schiphorst.nl/oververhitting-van-uw-compressor/
-Check of uw compressor voldoende olie heeft.
-Zorg dat uw compressor in een GOED GEVENTILEERDE ruimte staat.
-Zorg dat de filters van uw compressor schoon zijn. Ook mijn persoonlijke ervaring is dat oververhitting juist iets is wat je wil voorkomen bij compressors.
Een ombouwconstructie lijkt me dus de goden verzoeken.
Wellicht als je met ventilatoren gaat werken je dit risico weer verlaagt.
Ja dat mag en kan zolang je inderdaad maar oververhitting tegengaat door middel van voldoende luchtventilatie.

Warmte is namelijk voor de levensduur van bijna alle apparatuur funest. Ook als de compressor dus niet af zou slaan om oververhitting te voorkomen wil je dus toch dat deze zo koel mogelijk loopt. Hoeveel ventilatie je nodig zal hebben zal afhangen van je compressor (het aantal liter per minuut dat deze wegtrekt) en je gebruiksfrequentie. Je zou dan kunnen gaan voor passieve koeling via een zgn suskastconstructie (met dank aan Inekez1).

=====

PASSIEF:
https://www.akoestiekwinkel.nl/tips/post/luchtcompressor-isolatie
"De compressor wordt niet lang achter elkaar gebruikt, waardoor het luchtverbruik (en bijbehorende luchtstroming door de kast) voldoende is om de lucht in de kast te koelen. Bij intensiever gebruik zal er wellicht een grotere luchtinlaat moeten worden gemaakt met geforceerde koeling. Ik ben uitermate tevreden met het resultaat.
...
Bent u ook van plan om een omkasting te maken voor een apparaat dat koeling of lucht nodig heeft? Informeert u dan bij de leverancier, of in de handleiding, van het apparaat hoeveel luchtaanvoer er nodig is om het apparaat naar behoren te laten functioneren. "

=====

ACTIEF:
Of je zou kunnen denken aan een constructie met actieve koeling middels ventilatoren en een geluiddempende inlaat:

https://www.akoestiekwinkel.nl/tips/post/geluidsisolerende-behuizing-voor-apparaat-maken
"Zaag het houtwerk op maat en let hierbij op voldoende ruimte rondom het apparaat voor ventilatie en de ruimte voor het aanbrengen van absorptiemateriaal. Het ene apparaat heeft meer ventilatie nodig dan het andere. Raadpleeg de handleiding van het apparaat of informeer bij uw leverancier naar de specificaties. Zaag twee ronde cirkels in het houten deel dat u voor het plafond van de behuizing gaat gebruiken. Hier worden later de ventilatiedempers op gemonteerd. Omdat warme lucht opstijgt is het plafond van de behuizing de beste plaats voor de luchtafvoer. Een andere plaats kan natuurlijk ook. Dit is afhankelijk van uw ontwerp en situatie. Gaat u de Aluphon demper gebruiken voor de luchtafvoer? Zaag dan een gat met een diameter van 100 mm. De diameter van het andere gat hangt af van de manier waarop u lucht gaat aanvoeren: passief (bijv. met een rond ventilatierooster) of actief (bijv. met een badkamerventilator of PC-fan)."