Wat is het werkelijke verbruik van een koelkast van 60 watt?

Ik heb een compressor koelkast die 60 watt verbruikt en ik neem aan dat dat het verbruik per uur is. Mijn vraag is echter wat deze verbruikt over een periode van 24 uur. Er zit immers een thermostaat in dus hij staat natuurlijk niet 24 uur aan een stuk te draaien, dus wat zou zo ongeveer het verbruik in 24 uur zijn ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
21.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
60 Watt is het vermogen.
Verbruik zal inderdaad afhangen van hoe vaak (per uur of dag) dit vermogen wordt aangesproken.
En dat zal weer afhangen van hoe koelkast is geladen en hoe vaak deur open en dicht gaat (naast de isolatie van de koelkast natuurlijk).

Antwoorden (1)

Die 60 Watt slaat op het vermogen van de koelkast.
Als hij de koelkast (de compressor) permanent zou staan te draaien, zou hij theoretisch in één uur 60 Wattuur (Wh) stroom verbruiken. En in 24 uur dus 1440 Wh oftewel 1,44 kilowattuur (kWh).

Ik heb een tijdje terug een 70 W koelkast gekocht. Daarvan heb ik een tijdje het stroomverbruik bijgehouden (nadat hij helemaal goed stabiel op de bedoelde inwendige temperatuur was gekomen van ik meen + 5 graden Celsius (afgelezen op een losse koelkastthermometer)). Dat bleek bij niet openen van de deur toch nog 1,68 kWh te zijn. En dan draaide hij in een cyclus van 16 minuten aan en daarna 40 minuten uit, oftewel 29 % van de tijd.
De opgave van de fabrikant is een stuk optimistischer: slechts 22 % van de tijd aan, en dat is dan met een normaal gevulde koelkast waarvan de deur wél een aantal malen kort open gaat.
Mogelijk dat die genormeerde test van een wat koelere keukentemperatuur uitgaat. En mijn tijdelijke opstelling (zodat ik een energiemeter in het snoer kon opnemen) was in een vrij warme keuken.

Het werkelijke verbruik van uw koelkast zal ongetwijfeld ook sterk van de omstandigheden (en van de mate van isolatie van de kast) afhangen, maar rekenend met bijvoorbeeld 25 % van de tijd draaien zou je per 24 uur op 25 % van die aan het begin genoemde 1,44 kWh uitkomen. Dus 0,36 kWh in een etmaal.

Bij hedendaagse koelkasten staat deze waarde vermeld bij de technische gegevens op een sticker die onderin de kast vooraan binnenin tegen de linkerzijwand aangebracht is. Je moet overigens wel de lenigheid van een soort slangenmens hebben om hem op die plek in die stand af te lezen, maar een fotootje maken is goed te doen.
En dit genormeerde verbruik staat ook in de gegevens in de gebruikershandleiding.

Alleen omdat ik inmiddels van deze koelvraag koude handen heb gekregen, kan het zijn dat ik nu eventjes heel kort voor deze schatting mijn handen in het vuur zou durven steken. Oftewel: het blijft een aanname.
.
Moderne koelkasten hebben soms niet meer de bekende zwarte uitwendige radiator aan de achterzijde, maar ze gebruiken onzichtbaar de witte zijwanden om de uit het binnenste afgevoerde warmte aan de omgevingslucht af te staan. Bij zo'n koelkast is het dus zeer belangrijk om voldoende luchtstroming langs die zijwanden mogelijk te maken; je mag zo'n koelkast niet links en rechts pal tegen andere keukenelementen of een wand aan zetten. Ik had geluk, maar haal niet precies de gewenste afstand van 10 cm.
Toegevoegd op 02 mei 2018 10:38: tekst