Mag ik een wasdroger aarde aan de centrale verwarmings radiator?

Mijn wasdroger staat in een kamer waar geen randaarde stopcontact is. Is het voldoende als ik de behuizing van de droger met een degelijke kabel en klemmen aan de centrale verwarming verbind? Of moet het echt via het elektra snoer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
En wat als je CV niet (goed) is geaard?
Tis beter dan niks. Formeel mag het niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet met een multimeter meten hoeveel weerstand in Ω je tussen de CV leiding en randaarde hebt, als dit <1Ω is dan mag je de wasdroger met de CV leiding verbinden, in andere gevallen waarin je wasdroger sluiting naar aarde maakt zal er niks gebeuren m.b.t. aardlekschakelaar maar staan alle radiatoren onder spanning en dat kriebelt als je het aanraakt.

Antwoorden (1)

Nee, het mág niet ! (het kan vaak technisch wél)

De reden dat het niet mag is tweeërlei:

1) stel dat je een probleem hebt in je droger, dan kan je hele CV-systeem onder spanning te komen staan. Die is daar niet voor bedoeld waardoor er van allerlei gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

2) je CV-systeem is nu geaard, maar stel dat die aard-verbinding in de toekomst weg komt te vallen. B.v. omdat er ergens in het systeem kunststof leidingen ingezet gaan worden of zo. Dan is ongemerkt je aardverbinding voor je droger óók weg.

Bij een aardleiding in een stopcontact is men zich bewust van de functie. Wanneer daar wat wijzigt dan ben je alert op de gevolgen. Maar bij een CV is niet altijd iedereen duidelijk dat het ook als aardpen gebruikt wordt. Dat zal dus ook niet iedereen checken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" B.v. omdat er ergens in het systeem kunststof leidingen ingezet gaan worden of zo. Dan is ongemerkt je aardverbinding voor je droger óók weg." Ik denk dat deze optie wel los loopt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het is mezelf overkomen... dacht dat een radiator geaard was. Na een verbouwing zijn er kunststof tyleenslangen in de vloer gelegd.... daaaaag aarde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Het is mezelf overkomen… dacht dat een radiator geaard was" Ja daarom moet je de weerstand t.o.v. een echt geaard object meten. Maar ik voel je, je moet meer rekening houden met veranderingen in je huis, ik ben er ook geen voorstander van, maar wat als je niets anders kunt?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Als je niets anders kunt (een aardleiding aanleggen kan bijna áltijd al zul je soms wat moeten investeren) moet je risico's af gaan wegen. De vraag is of het màg ? Ik geef aan dat het niet mag, maar ook dat het vaak wel kán (Maar niet aan te raden is)