Ivm het milieu wil ik graag oplaadbare penlites gebruiken: die van 1,5v vind ik alleen op buitenlandse sites, of kan ik ook bv. 1x 3,7v en rest 1,2v?

In een speelgoed Lego trein moeten 6x 1,5v AA batterijen, en in de afstandbediening 3x 1,5V AA: i.v.m. het milieu wil ik graag oplaadbare batterijen gebruiken. Die van 1,5v vind ik alleen op buitenlandse sites, of kan ik ook bv. 1x 3,7v en rest 1,2v gebruiken en dat er dan voldoende vermogen ontstaat? Of brandt de boel dan door?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.2K
Erna55
6 jaar geleden
Jouw bijdrage: "Deze batterijen kun je ook bij bv Albert Heijn kopen. Duracell Plus Power AA batterijen zijn multifunctionele alkaline batterijen die ideaal zijn voor het op betrouwbare wijze aandrijven van uw dagelijkse apparaten die wat extra energie nodig hebben. Deze batterijen geven u de vrijheid om te genieten van uw apparaten door u een betrouwbaar product te bieden. Deze AA batterijen zijn de beste keuze wanneer u op zoek bent naar betrouwbare, langdurige energie in regelmatig gebruikte apparaten, zoals draagbare spelcomputers, scheerapparaten, afstandsbedieningen, cd-spelers, gemotoriseerd speelgoed, zaklampen, tandenborstels, etc. Duracell Plus Power AA alkaline batterijen bevatten tot 50% meer geconcentreerde energie dan Duracell Simply AA batterijen in digitale camera’s en zijn tevens verkrijgbaar in AAA, C, D, 4,5V en 9V.
Tot 50% meer energie (maximaal verschil met Duracell Simply AA in digitale camera’s, resultaten verschillen per apparaat)
Betrouwbare prestaties met wat extra energie voor uw dagelijkse behoeften
Geschikt voor een breed scala aan apparaten die regelmatig gebruikt worden
1,5 V

Antwoorden (3)

Voor oplaadbare batterijen is het belangrijk dat deze allemaal hetzelfde zijn. Dus geen mix&match van verschillende capaciteit maar 6x 1,2V voor het lego treintje. Die van 3,7V zou ik sowieso links laten liggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Dit geld voor alle batterijen, niet alleen maar oplaadbare.
Ze gaan elkaar opladen als ze samen in een apparaat zitten, en dit zorgt voor ongewenste reacties. In het ergste geval kunnen ze zo heet worden dat ze in brand vliegen.
Oplaadbare penlites van 1,2 V leveren in apparaten, die redelijk veel stroom verbruiken zoals speelgoed een beter resultaat als alkaline batterijen van 1,5 V. Zij hebben een veel lagere inwendige weerstand met als gevolg, dat de spanning bij belasting minder daalt.
Gebruik altijd accu's en batterijen van hetzelfde type, dezelfde capaciteit en ladingsconditie.
Gebruik nooit 3,7V lithium ion accu's in apparaten, die daar niet voor gemaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor Nederland worden geen andere oplaadbare batterijen gemaakt dan voor de rest van de wereld. Maar men kan uiteraard wel met wat meer indrukwekkende waarden adverteren (en als je zoekt op 1,5 V dan zou je best eens ... aanbiedingen met zgn. 1,5 V kunnen vinden).
Op AA en AAA oplaadbare batterijen (penlites, resp. potloodcellen) staat standaard 1,2 V vermeld, terwijl op de overeenkomstige formaten alkaline (eenmalige of ‘wegwerp’) batterijen 1,5 V staat. Dat hangt samen met de hogere beginwaarde van de eenmalige batterijen, terwijl de oplaadbare soort het grootste deel van de tijd rond een wat lagere waarde zit. Voor de meeste apparaten is dat verschil echter geen probleem.

“Oplaadbare batterijen geven ‘slechts’ 1,2 volt. Alkaline batterijen geven in het begin 1,5 volt, maar zakken tijdens het gebruik ook naar 1,2 volt. De meeste moderne apparaten kunnen tegenwoordig met oplaadbare batterijen van 1,2 volt overweg.”
https://www.batterijlicht.nl/batterijen-soorten-gebruik.html

Maar dit is in uw geval nog niet het hele verhaal!

Want u heeft het gebruiksdoel genoemd: een Lego speelgoedtrein.

Lego gebruikt voor dit speelgoed al jaren een rijtje eenmalige batterijen om opgeteld een spanning van nominaal 9 V te halen. Als je er dan 6 oplaadbare van 1,2 V in doet, wordt het verschil in theorie 9 – 7,2 = 1,8 V. Even verder Googlen bevestigt in elk geval dat Lego de klanten echt op het hart drukt om toch maar eenmalige batterijen te gebruiken:
“De Lego Battery Box werkt het beste met (wegwerp-)AAA-batterijen die elk 1,5 volt leveren. Dat komt omdat de IR-ontvanger en de treinmotor bijna 9 volt (6 x 1,5V) nodig hebben om goed te functioneren. Oplaadbare AAA-batterijen leveren slechts 1,2 volt per stuk, daarom adviseren wij om die niet te gebruiken voor de trein.”

Daar is niet iedereen blij mee:
https://legotreinforum.forum2go.nl/lego-trein-te-snel-leeg-t3648.html
https://www.startpagina.nl/v/speelgoed-games/vraag/117691/klopt-lego-trein-batterijen-vreet

Wat met de huidige stand van batterijtechniek uiteindelijk de betere keus wordt, zijn Lithium Polymeer (LiPo) batterijen. Vast gemonteerd in een speciale batterijhouder.
“Oplaadbare batterijen in de LEGO® Power Functions Trains.
Wij adviseren de LEGO Power Functions Rechargable Battery Box 8878 samen met de Transformator 8887 voor de beste prestaties. Andere oplaadbare batterijen leveren vaak een lager voltage, waardoor de prestaties kunnen afnemen.”

(vervolg in reactie)
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
(vervolg) Gewone oplaadbare penlites vallen voor dit doel dus in de praktijk tegen, en het duurdere alternatief dat wel voldoening schenkt heet LiPo, en Lego levert die in een aparte houder.
https://shop.lego.com/nl-NL/Powerfuncties-Oplaadbare-batterijhouder-8878
Aan de spanning te zien zitten daar twee cellen in (2 x 3,7 = 7,4 volt). Het verschil lijkt klein, maar de LiPo techniek is een stuk krachtiger. Bovendien kun je een trein waar zo’n energiebron in gemonteerd is, compleet laten. Je hoeft de batterijbox niet telkens te demonteren, zolang je het laadstekkertje maar in het daarvoor aangebrachte gaatje kunt steken. Hiervoor is echter wel een speciale lader nodig, https://www.brickshop.nl/lego/lego-education/lego-45517-oplader-10v-dc.html , en dat maakt de combinatie nogal prijzig. En de klanten die voor deze oplossing gaan hebben vaak niet door dat je zonder de speciale lader nog nergens bent. De LiPo box is bij levering namelijk gedeeltelijk geladen, maar als die eerste lading opgebruikt is zit je beteuterd te kijken als je ontdekt dat je geen geschikte lader hebt. Het is op zich begrijpelijk dat de prijzige lader niet standaard meegeleverd wordt, want als je twee of meer treinen of andere constructies met een motor hebt kun je volstaan met 1 lader, maar dit geeft toch vaak verwarring. Mijn advies zou zijn: als u al oplaadbare penlites heeft (d.w.z. 6 gelijke exemplaren met een hoge capaciteit, én een geschikte slimme NiMH lader) dan kun je dat uitproberen.
Voor de afstandbediening zullen drie gewone alkaline batterijen de beste keus zijn. En anders: begin met allemaal wegwerpbatterijen, en neem er voor de trein ook 6 in reserve (anders is de teleurstelling groot als de trein geen puf meer heeft), en als het spelen aanslaat, zet dan alsnog de stap naar de LiPo oplossing inclusief de aparte lader. De eenmalige batterijen kun je altijd nog voor iets anders gebruiken.
Mijn gedachte is dan dat het wat veel geld is als de dure spullen al snel ongebruikt onderin de speelgoeddoos belanden. Dan zou je het alleen nog tweedehands kunnen aanbieden of weggeven.