Wat kost de aanleg van een stopcontact in de meterkast (ongeveer)?

Heb voor glasvezel een stopcontact in de meterkast nodig, nu hoor ik verschillende verhalen over de prijs. De ene zegt een paar tientjes en de andere heeft het over een aantal honderd euro.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Let op met zelf knutselen in de meterkast; over het algemeen wordt dit afgeraden. Als achteraf blijkt dat er iets niet goed is aangelegd, ben je zelf aansprakelijk voor eventuele schade.
https://www.nieuwegroepenkast.nu/contents/nl/d20062_zelf-elektra-aanleggen.html
Reddie
6 jaar geleden
By the way, in de meterkast zit meestal al een stopcontact, o.a. voor de deurbel.
Heb je al in de meterkast gekeken?
Ritsuka
6 jaar geleden
Klopt, bij mij zat er 1
Inekez1
6 jaar geleden
Voor een paar honderd euro heb je een extra groep in de meterkast. Dat is iets anders dan een extra stopcontact. Voor een modem of glasvezelkastje is geen aparte groep nodig. Als je al een stopcontact hebt in de buurt van de meterkast, kun je zelf een verlengsnoertje leggen. @Reddie, ik heb in al mijn 9 woningen waar ik tot nu toe heb gewoond slechts 1 keer een kant-en-klaar stopcontact in de meterkast aangetroffen. En in 2 woningen zat de deurbel in/op de meterkast. Dat is lang niet in alle woningen standaard hetzelfde aangelegd. Zelf een stopcontact aanleggen in de meterkast is niet anders dan zelf een stopcontact aanleggen op een andere plek in huis. Als je weet hoe een stopcontact aan te sluiten, kun je dat gewoon zelf. Wat je niet zelf moet doen, is een extra groep of andere zekeringen in de meterkast aanleggen, maar daar gaat de vraag niet over.
Reddie
6 jaar geleden
@Inekez1,
1. Het is niet verstandig om in het wilde weg iemand te adviseren zelf aan het elektra te gaan knutselen. Jij bent er kennelijk goed in, maar je hebt geen idee hoeveel mensen onkundig en onhandig zijn.
2. Ik heb alleen geadviseerd even een blik in de meterkast te werpen. Voor hetzelfde geld is vs van bovenstaand type, heeft van de kabelboer (per telefoon) gehoord over een stopcontact, em stelt een vraag op GV zonder even te kijken.
Bij mij zaten er in de 3 laatste panden een stopcontact, de laatste zelfs een dubbele.
zondag
6 jaar geleden
Toen wij glasvezel kregen moest er ook een stopcontact in de meterkast worden aangelegd. Wij hoefden dat niet te betalen van KPN, maar de monteur had zo'n stopcontact niet bij zich. Hij belde een collega en die heeft er toen een gebracht.

Antwoorden (1)

Als je dit door een elektricien laat doen is het ongeveer een kwartier tot een half uur werk, plus materiaal (draad, buis, stopcontact). Alles bij elkaar en inclusief BTW zal dit bij een groter elektrobedrijf ongeveer 100 euro zijn. Bij een zelfstandig elektricien ongeveer 50 tot 75 euro. Het beste kun je een offerte opvragen met een vaste prijs. Je kunt het eventueel ook zelf doen, aan materiaal ben je ongeveer een tientje kwijt. Dan moet je natuurlijk wel het gereedschap en de kennis hebben; denk aan de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Utrecht
6 jaar geleden
+
Ik heb het zelf gedaan. Gaat prima als je een beetje handig bent (en de hoofdschakelaar uit zet ;-)