Heb je voor alle keramische fornuizen een krachtstroom aansluiting nodig?

Ik bedoel echte goede complete fornuizen. Dus met oven etc. Ik heb gelezen dat het eventueel met een "omweg" in de meterkast kan op een andere manier. Wat is het beste? En geldt het voor elk keramisch fornuis zo een aansluiting? Wat is het veiligst/beste?
Ik heb namelijk nu geen krachtstroom in de keuken/thuis.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
paulus811
6 jaar geleden
Waarom wil je zo graag keramisch? Inductie is een betere en veiligere optie. Het maakt ook veel makkelijker schoon en heeft vaak handige extra's als timer en overkookbeveiliging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Keramisch is goedkoper in aanschaf en de opties die jij noemt zitten ook op een keramische.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ligt natuurlijk ook aan het orijs erschil. Inductie is veel duurder in aanschaf maar als er voor keramisch op mijn eigen kosten van alles aangepast moet worden is dat misschien ook duur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En voor inductie heb je speciale pannen nodig. Van mijn oude pannen kunnen er bijna geen een op inductie.
paulus811
6 jaar geleden
Dat van de pannen klopt, maar soms krijg je bij een inductieplaat een pannenset kano. En zelf heb ik op MP een prachtige pannenset van Siemens voor inductie voor 50 euro kunnen kopen. Op datzelfde MP zie ik nieuwe inductieplaten voor rond de 200 euro. Opties als een timer kunnen op een keramische plaat niet werken. Als ik rijst of pasta 8 minuten kook op inductie, gaat via de timer na 8 minuten de plaat uit, het koken stopt direct net als bij koken op gas. Een keramische plaat blijft nog zeker 3 a 4 minuten doorkoken, want de keramische ringen blijven nog lang kokend heet. Ik wil je zeker niet naar inductie praten (heb daar geen belang bij ;-) maar verdiep je er eens in voordat je de aanschaf doet. Krachtstroom aan laten leggen is een dure grap en de verhuurder gaat het niet vergoeden, je kunt namelijk best zonder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inductie moet niet geïdealiseerd worden. Dat schoonmaken makkelijker gaat, is ontegenzeggelijk waar. En je brandt je niet zo gauw aan de plaat (die wel heet wordt, maar minder), ook dat is waar. Maar voor de rest wordt het verschil zwaar overdreven. Inductie is bijv. maar een fractie van een seconde sneller bij het opwarmen, en dreigt overkoken dan is die pan snel opgetild. Warmteverdeling? Is goed bij goede keramische platen, bij inductie moet de bodem van de pan dat doen. Levensduur wordt korter geschat dan van een keramische plaat. En inductieplaten hebben altijd een ventilator draaien om de spoelen te koelen, soms een luidruchtige. Verder kun je op een keramische plaat rechtstreeks bakken (bijv. crêpes), er een glazen theepot op zetten om warm te houden, en leuke maar niet inductie-geschikte pannetjes op gebruiken. Kan allemaal niet op inductie. Wat daarmee wel kan: heel mesy spetterend koken, met een stuk doodgewoon karton (lieft golfkarton) onder de pannen. Schoonmaken: karton weggooien. N.B.: de temperatuursensoren werken dan niet, ook niet proberen, want de boel gaat geheid overkoken. Over die krachtstroom: volgens mij zijn er fornuizen die - regulier - op 2 gewone groepen werken, dus zonder improviseren. Daar zitten gewoon twee stekkers aan, het enige dat nodig is, is een stopcontact in de buurt dat op een andere groep zit.

Antwoorden (2)

De meeste elektrische fornuizen kan je op zowel een 3 fase(krachtstroom) als een 1 fase aansluiting gebruiken. Als je het fornuis op een 1 fase aansluiting wil aansluiten moet je een brugje maken met de (normaal) meegeleverde ijzeren plaatjes. Je komt dan wel 2x de fase naar het fornuis te brengen op een apart afgezekerde fornuisgroep. Als je er voor kiest om een 3 fase aansluiting te nemen dan moet je de plaatjes recht toe rechtaan monteren, normalieter is er een schema megeleverd hoe je dit moet aansluiten.

Het spreekt voor zich dat het fornuis meer vermogen heeft met een 3 fase aansluiting ivm een 1 fase aansluiting.

Maar het is dus mogelijk om zonder een krachtstroom aansluiting een elektrisch fornuis aan te sluiten.

Meer info over de manier van aansluiten vind je bij de toegevoegde link.

Veel suc6 en doe het veilig of laat het veilig doen! Werken met elektriciteit is en blijft een gevaarlijk risico.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een keramisch fornuis met oven zal niet op een 1-fasen groep aangesloten kunnen worden. Misschien nog wel op een zogenaamde kookgroep (feitelijk 2 groepen die gekoppelt worden) maar dan krijg je waarschijnlijk het probleem dat je bijvoorbeeld niet gelijktijdig de oven kunt aanzetten met meer dan 1 of 2 'pitten'.

Ook voor een kookgroep zal een extra leiding naar de keuken gelegd moeten worden. Dus aanpassingen in de keuken zullen toch wel gedaan moeten worden.

Het enige dat je dan bespaard zijn de kosten van vervanging van je groepenkast en de kosten van de monteur die je huisaansluiting moet omzetten naar 3-fasen.

Maar een 3-fasen aansluiting is dan wel verreweg het mooiste.