is een geiser zonder kap gevaarlijk?

we hebben onlangs een huis bezichtigt. het huis zag er prima uit alleen er hing een briefje op de geiser dat de waakvlam uitgaat als je de kap eroplaat als je hem gebruikt. nou zijn wij allebei studenten en hebben niet zomaar geld voor een nieuwe geiser. Is het gevaarlijk om de kap er af te halen als je de geiser gebruikt of kan dit gewoon? en is het mogelijk om de kosten van een nieuwe geiser op de verhuurder te verhalen of zijn deze voor onze rekening?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Ja . Let op dat KAN heel gevaarlijk zijn . Dus bij een niet volledige verbranding kan koolmonoxide ontstaan . En bij niet genoeg ventilatie kan het dodelijke gevolgen hebben . Ook bij ventilatie wat hoog zit kan het rampzalig aflopen . Ieder jaar zijn er in Nederland vaak meerdere dodelijke ongelukken . Helaas . Een geiser gas kachel of combi ketel moet ieder jaar onderhoud zo niet kans op grote ongelukken . De verhuurder kan het onderhoud op zich nemen . De geiser kan ook eigendom zijn van een derde partij (de gas leverancier ) of gewoon Vd huurder . Dat laatste is onwaarschijnlijk maar ? Dus kijk uit en raadpleeg een vakman .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heeft volgens mij met de kap niet zo veel te maken, maar je hebt wel gelijk dat een slecht onderhouden geiser in zijn algemeenheid heel gevaarlijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kap heeft bij veel geisers wel een functie . Juiste beluchting . maar in dien de kap er op direct de vlam doet doven dan kan er een verstopping in zitten niet rampzalig maar mogelijk is er al met kap af een matige beluchting en dat kan !?! Een ramp veroorzaken . Het kan ! Jaren goed gaan maar een x heel goed fout . In mijn omgeving helaas meerdere dodelijke ongelukken meegemaakt . Je ruikt niks je merkt niks . Gaat de geiser alleen aan en direct weer uit dan niks aan de hand maar even douchen enz Een goede verklikker zou eigenlijk verplicht moeten zijn . Op een lage plek dus niet aan het plafond
Afhankelijk van waar die geiser hangt, en je niet te makkelijk ergens mee in de open vlam komt, is een geiser zonder kap niet zozeer gevaarlijk alswel lelijk. Maar je moet inderdaad wel heel goed oppassen dat je niet met je haar of kleding in de buurt van die open vlam komt.
Het is in elk geval wel duidelijk dat er iets aan de geiser / waakvlam afgesteld (of zelfs vervangen) moet worden , en dat is inderdaad de verantwoordelijkheid van (en de kosten voor) de verhuurder. De geiser is een vast onderdeel van het huis.