Waarom gaat mijn stroom eraf zodra ik de stekker van de wasdroger erin doe?

Hij wil er ook echt niet meer op voordat de stekker er weer uit gaat. Het gekke is dat ik dit ook met mijn waterkoker had, maar niet met de wasmachine, die hetzelfde stopcontact deelt als de droger.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Doe je alleen de stekker erin? Als dat zo is dan heeft het apparaat waarschijnlijk een lekstroom. Valt de stroom uit als er meer apparaten tegelijk aan staan dan krijgen ze waarschijnlijk stroom via dezelfde groep. Per groep is een maximaal van 16 Ampere. Het komt vaker voor dat een droger en wasmachine niet tegelijk kunnen draaien omdat het maximale amperage van de groep overschreden wordt. Meestal wordt in een natte ruimte het stopcontact de wasmachine en droger op een aparte groep gezet. Het zelfde geldt ook voor keukenapparatuur zoals vaatwasser en keramische kookplaat.

Het uitvallen van de stroom komt door aardlek in de droger en de snelkoker. Het is dus niet zo gek dat de wasmachine het probleem niet heeft, de fout zit niet in het stopcontact. Waarschijnlijk is vocht in de bedrading van beide apparaten de schuldige van de stroomuitval. Soms is een oplossing om de stekker omgekeerd in te steken: er gaat een kleinere lekstroom lopen als het lek tussen nuldraad en aarde is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100