Waarom gaat mijn stroom eraf zodra ik de stekker van de wasdroger erin doe?

Hij wil er ook echt niet meer op voordat de stekker er weer uit gaat. Het gekke is dat ik dit ook met mijn waterkoker had, maar niet met de wasmachine, die hetzelfde stopcontact deelt als de droger.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Doe je alleen de stekker erin? Als dat zo is dan heeft het apparaat waarschijnlijk een lekstroom.

Valt de stroom uit als er meer apparaten tegelijk aan staan dan krijgen ze waarschijnlijk stroom via dezelfde groep. Per groep is een maximaal van 16 Ampere. Het komt vaker voor dat een droger en wasmachine niet tegelijk kunnen draaien omdat het maximale amperage van de groep overschreden wordt. Meestal wordt in een natte ruimte het stopcontact de wasmachine en droger op een aparte groep gezet. Het zelfde geldt ook voor keukenapparatuur zoals vaatwasser en keramische kookplaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het uitvallen van de stroom komt door aardlek in de droger en de snelkoker. Het is dus niet zo gek dat de wasmachine het probleem niet heeft, de fout zit niet in het stopcontact. Waarschijnlijk is vocht in de bedrading van beide apparaten de schuldige van de stroomuitval. Soms is een oplossing om de stekker omgekeerd in te steken: er gaat een kleinere lekstroom lopen als het lek tussen nuldraad en aarde is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Een stekker omgekeerd gebruiken kan voorkomen dat de de stop 'springt' maar het is géén aanrader !!! Het laat immers een potentieel gevaarlijke situatie voortbestaan. Een stop springt niet voor niets ! Het is een veiligheidsmechanisme. Zo'n waarschuwing moet je serieus nemen. Anders kun je die stop ook wel door een dikke spijker vervangen. Dan weet je ook zeker dat 'ie nooit meer springt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De potentieel gevaarlijke situatie valt wel mee, het is niet de stop maar de aardlekschakelaar die uitvalt, dus deze beveiligt je nog steeds.