Wat gebeurd er als je een armatuur met LED lampjes zonder trafo direct op het elektriciteitsnet aansluit?

Dat de stoppen eruit vliegen is ondertussen wel duidelijk. Ik had een tweedehands lamp gekocht en niet in de gaten dat er eigenlijk 'n trafo bijhoorde (en dus ontbrak). Het armatuur heb ik op het elektriciteitsnetwerk aangesloten. Toen ik de lamp aan wilde doen was er een felle lichtflits en sprongen de stoppen eruit. Mijn vraag: zijn nu alleen de 9 LED lampjes kapot of is het hele lichtarmatuur doorgebrand en klaar om weg te gooien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
De ledlampjes zullen wel stuk zijn.
Met een beetje geluk niet allemaal.

Antwoorden (1)

Elk LED-lampje 'gebruikt' een deel van de aangeboden spanning, maar ook eventuele andere componenten en zelfs de spoortjes en kabels verbruiken een deel.

Wanneer je (veel) te veel spanning aanbiedt dan zal de stroom door de al deze componenten te hoog worden.

Teveel stroom is ook teveel warmte.

Een deel van de componenten zal smelten, of zelfs deels verdampen. Dat heeft (een paar mili-seconden) tijd nodig.
In die tijd worden dus meerdere componenten (veel) te heet en kunnen beschadigd raken. Het is op afstand niet te zeggen welke componenten het wel en welke het niet overleefd hebben. Dat is een kwestie van kijken, meten en, als je durft, uitproberen.

Maar het begint met kijken. Schroef je armatuur eens open. Tref je daar veel gesmolten en/of zwart geblakerde onderdelen aan, dan kun je er voor kiezen om deze te vervangen. Zijn die onderdelen niet te vinden of te duur... dan is je armatuur aan het eind van z'n leven gekomen.

Ziet alles er nog schoon uit en kun je met een multimeter overweg, dan kun je het e.e.a. nameten. Heb je voldoende vertrouwen dan zou je er nieuwe lampjes in kunnen zetten, een schietgebedje doen en het gewoon eens proberen.