Bij het draaien ruikt onze wasmachine naar verbrand plastic.Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

We hebben al een keer de wasmachine op 95 graden en soda gedraaid (leeg) om de boel schoon te maken. Toen rook het niet. Nu een paar wasjes gedraaid (op 30-40 graden) en het ruikt weer.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
74.2K

Antwoorden (2)

Versleten riemen
De kuip is verbonden met de motor door een aandrijfriem in sommige top-loading wasmachine modellen, en wanneer deze gordel verslijt of losse wordt, het kan uitglijden, veroorzaakt door een brandende geur van rubber wanneer het bad wordt schudden of draaien.

Oververhitting Motors
Of de belangrijkste aandrijfmotor is verbonden door een riem of door een directe koppeling naar de kuip, kunt overbelasting van de wasmachine zetten genoeg stress te veroorzaken het oververhit raken. Dit produceert ook een geur van verbrand rubber, zij het een getint met de geur van het branden van elektrische componenten.

Versleten koppelingen of koppeling
Als de belangrijkste drive motor een directe koppeling naar de kuip of de afvoer pomp heeft, bevat de koppeling een rubber onderdeel die buffers van de actie van de koppeling. De koppeling bevat een station vork die kan slijten, en als dat zo is, het stammen van het rubber en veroorzaakt het oververhit raken.
7 jaar geleden
Een brand- of schroeilucht kan van verschillende dingen komen. Wat hoor je als de machine draait (gevuld!)?

- De riem kan gaan slippen. Dat hoor je meteen aan het begin van het programma als de machine vanuit stilstand in beweging moet komen. >> Riem schoonmaken of desnoods vervangen. Stekker uit het apparaat, achterkant openschroeven en goed afstoffen. Niet extra invetten, maar ook geen vet weghalen.

- De riem is verschoven en zit niet meer goed op de assen. Hierdoor kan de riem met de zijkant tegen een ander deel van de machine komen. Is dat een metalen deel, dan gaat je riem heel snel kapot. Is dat een kunststof deel, dan 'smelt' het kunststof kapot. >> Riem recht trekken. Regelmatig controleren of het niet opnieuw verschuift.

- Kapotte of versleten kogellagers. Goedkopere wasmachines hebben kunststof onderdelen in de lagers. Als de lagers eenmaal niet goed meer lopen, gaat het heel snel erger worden. Door wrijving op de verkeerde plek ontstaat warmte waardoor het kunststof kan gaan 'smelten'. Kapotte lagers hoor je meestal ook doordat de trommel tijdens het draaien meer lawaai maakt en bij centrifugeren kan gaan klapperen. >> Als je handig bent: zelf de lagers vervangen. Bij een goedkope machine loont het niet om een reparateur te laten komen. Dan kun je beter een nieuwe machine kopen.
(Door kapotte lagers kan de trommel scheef en/of te laag hangen, waardoor bij het draaien ook andere onderdelen kunnen worden geraakt. Ook het deurrubber kan hierdoor beschadigen en door te veel wrijving een brandlucht geven)