Zuigt airco ook fijnstof weg?

Hoi hoi,

Mijn vraag is dus of een split unit airco fijnstof deeltjes weghaalt/opzuigt.

Ik kan dit nl. nergens lezen bij de specificaties van airco's.

Zo ja, is er een specifiek soort of merk airco die hier gespecialiseerd in is? (Dus een soort of merk die nog beter fijnstof deeltjes opzuigt dan andere soorten of merken).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij zuigt een airco niks maar blaast het koude lucht...

Antwoorden (2)

Nee, integendeel ; een airco recycled eindeloos dezelfde -gekoelde maar steeds verder vervuilde- lucht. Wel eens gehoord van het Sick Building Syndrome ?
Airconditioning en ventilatie gaan namelijk HEEL slecht samen, en hoewel airco heel aangenaam kan zijn, heeft het helemaal NIETS met frisse als in verse lucht te maken.
Al zijn de airco-systemen tegenwoordig wel uitgerust met betere filters om bijvoorbeeld bacterie- en schimmelgroei tegen te gaan. Mits ze goed onderhouden worden natuurlijk ;-)

Wil je de lucht in je huis filteren van fijnstof, dan heb je daar een speciale installatie voor nodig, die echter niet meteen ook functioneert als airconditioning. Het zijn twee volkomen verschillende toepassingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt. Op mijn werk (een ruimte die vol hangt met servers, switches en ander computerapparatuur) hebben we wel een luchtbehandelingssysteem die tegelijkertijd verkoeld. Om te verkoelen was er wel een kleine meerprijs nodig. Maar dat zijn installaties van 50 tot 100k. Dat is te professioneel voor mijn geval. Dat 'ding' is ong. evengroot als een Amerikaanse koelkast. Hij blaast koele lucht de ruimte in maar zorgt er tegelijkertijd voor dat alle hardware geen stof in gaat zitten (in een PC gaat er na verloop van jaren stof in zitten, maar niet als het in dat ruimte staat). Dus uw advies is om een luchtzuiveraar te halen (zoals genoemd in de link) en evt. een airco apart? Vervolgvraag: zorgt die luchtzuiveraar ook voor zo een soortgelijk effect, dat er niet na een tijdje overal stof op of in gaat zitten? Dit omdat het een computerwinkel betreft, waarvan ik niet wil dat bijv. bij de demo-laptops na een tijdje stof in gaat zitten of in de vitrines. (Stof) voorkomen is beter dan genezen (ontstoffen met bijv. luchtdruk).
Nee, een airco heeft wel een filter maar dat is meer voor stof en pluisjes. Fijnstof gaat er gewoon doorheen.
Als je de airco gebruikt is het van belang dat je het raam op (soms) op een kiertje houdt dat er toch wat natuurlijke lucht circuleert. Zeker met een split-airco is dit belangrijk, een airco met afvoerslang zorgt zelf wel voor onderdruk.