Hoe komt het dat een ongeaarde stopcontact toch op de aardlekschakelaar is aangesloten?

In onze keuken zijn er uitsluitend geaarde stopcontacten. Op de kamer boven de keuken heb je geen geaarde stopcontacten. Dus die stopcontacten in de kamer hebben geen pinnen aan de zijkant.

Maar als er iets in de keuken fout gaat, gaat de aardlekschakelaar aan, maar daarbij wordt de elektriciteit in die kamer boven ook uitgeschakeld. Waarom gebeurd dat aangezien er toch geen geaarde stopcontacten ervoor zijn aangesloten?

ronron1212
8 jaar geleden
Een aardlek schakelaar zit in de stoppenkast en heeft niets met geaarde stopcontacten te maken. geaarde stopcontacten hebben dat systeem zelf door dat ze een aarde hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
`Een aardlek schakelaar zit in de stoppenkast en heeft niets met geaarde stopcontacten te maken.`
correct Dat 2e gedeelte klopt van geen kant.
ronron1212
8 jaar geleden
Een goede aarding voorkomt dat apparaten onder stroom komen te staan door aardsluiting.

Het beste antwoord

Een aardlekschakelaar is een EXTRA beveiliging. Als bijvoorbeeld een boormachine een metalen behuizing heeft zit er een "aarde-draadje" aan die behuizing vastgeschroefd en de stekker past alleen in een geaard stopcontact. Op het moment dat die metalen buitenkant in contact komt met een stroomdraad gaat er enorm veel stroom lopen en de stop slaat uit. Dat is dus veilig. Als er ook een aardlekschakelaar op die groep zit slaat ook dié uit.

Maar stel nou eens dat dat aarde-draadje los is gaan zitten (bijvoorbeeld doordat je die boormachine een paar keer hebt laten vallen). Dan staat de buitenkant nog steeds onder stroom, maar er slaat geen stop door. Pas als jij die buitenkant aanraakt loopt er weer stroom. Maar die loopt door jou heen en dat is niet de bedoeling (kan dodelijk zijn).
Op dat moment gaat een aardlek-schakelaar werken. Ook bij ongeaarde apparaten die onder stroom komen te staan.
De schakelaar "merkt" dat er stroom weglekt en schakelt uit. Dat doet hij héél snel en al bij héél kleine lekstroompjes. Je kunt nog steeds een optater krijgen, maar die duurt super-kort en heeft daardoor meestal geen vervelende gevolgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ze zitten dan blijkbaar toch op de zelfde groep
het maakt niet uit of ze geaard zijn al in de keuken iets fout gaat valt die groep uit dus alles valt uit