Kan het kwaad om wasmachine zonder was te doen draaien?

De laatste tijd ondervind ik dat er na het wassen nog heel wat haartjes van onze 2 (kortharige) hondjes uit kledij, handdoeken, enz... komt & omdat we nu voorlopig zonder droogkast zitten (anders gingen daar bijna alle haartjes ervan af) zou ik de wasmachine willen "reinigen"

met het idee om de wasmachine op het warmste programma, leeg te laten draaien in de hoop om de haartjes te doen wegspoelen.

Maar mag je een wasmachine leeg laten draaien? gaat hij niet teveel water inlaten en bij het draaien dan moeite ondervinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
25.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor het wassen buiten uitkloppen scheelt veel haar.
Leeg draaien kan geen kwaad, maar je kan net zo goed een paar vieze dweilen e.d. mee laten draaien, dan zijn die "gratis" schoon.
Als je dit verder nooit doet is wasmiddel waarschijnlijk niet nodig, er zullen veel restanten oplossen en lekker schuimen.

Antwoorden (3)

Het geen enkel kwaad om de machine leeg te laten draaien. Draai dan met wasmiddel op de hoogste temperatuur (kookwas), dat is ook goed tegen de geurtjes en wasmiddelresten.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met azijn op hoogste temperatuur lijkt me een beter idee.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Waarom die "hoogste temperatuur" ???
Afgezien van 'geurtjes'.
Of je poging veel oplevert durf ik niet te zeggen, maar een wasmachine mag rustig een keertje leeg draaien.
De motor hoeft alleen wat minder hard te werken, maar dat maakt het 'm juist makkelijker.

Wel verbaas ik me over je idee om het heetste programma te gebruiken.

Haartjes verdwijnen niet door het water heet te maken. Waarom gebruik je niet gewoon de 'spoelen' stand: Water er in en water (met haartjes) er weer uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
warmste programma is inderdaad niet zo zeer voor de haartjes maar gewoon om alles eens te reinigen intussen (leidingen)
moest dit misschien anders geformuleerd hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spoelen lijkt me goed, maar kijk ook naar het filter. Als daar teveel inzit kan dat het wegspoelen van haren hinderen.
Nee,dit kan geen kwaad.Het is zelfs nodig om uw wasmachine eens leeg te laten draaien op hoger dan 60°C en er dan een reinigingsmiddel aan toe te voegen.Je kan ook een fles azijn toevoegen dan is je toestel meteen ook nog ontkalkt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
blijft die geur niet in je wasmachine en als gevolg dan in je kleren?
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee, ik gebruik altijd azijn ipv wasverzachter. Milieuvriendelijker, diervriendelijker en goedkoper. Was zacht, machine ontkalkt, en je ruikt er niks van.