hoort er een leertje tussen de vaatwasser en de kraan?

Ik kwam gisteren thuis in een natte berging.
Naar nu blijkt lekte de aansluiting van de vaatwasser op de kraan.
Er zaten 2 rubberen leertjes tussen.
En de aansluiting zat los.
Vastdraaien hielp niet, het bleef lekken.
Ik heb de leertjes er uit gehaald en de slang weer vast geschroefd om te kijken wat het effect was.
Tot mijn verbazing lekt het nu niet meer.
Vandaar mijn vraag.

Toegevoegd na 9 uur:
Enigszins verwonderd constateer ik het volgende.
Mijn vaatwasser is nu een jaar of 13 oud.
Hij staat na verhuizing al bijna 5 jaar op dezelfde plek, met naar blijkt twee rubber leertjes er tussen.
Heb hem toen niet zelf aangesloten.
Nooit gelekt.
Nu lekte hij wel opeens.
Na verwijdering van ringetjes en vastdraaien kraan geen lekken.
Bij plaatsen nieuw ringetje ( vond er nog een paar in de kast), weer lekkage.
Dus weer aangesloten zonder ringetje.
En weer geen lekkage.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Normaal gesproken zit er in de wartel van de slang een rubber/fiber ring die voor de afdichting tussen kraan en slang zorgt. Als de rand van de kraan en de wartel allebei goed glad zijn hoeft er in principe geen afdichtring tussen maar het gevaar dat 1 van beide niet glad is, is groot daarom wordt er altijd een ring tussen gelegd. Je hebt nu waarschijnlijk geluk dat het zonder ring afdicht maar ga er maar vanuit dat dat een 2de keer niet lukt
8 jaar geleden
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Een wartel is die ring die aan jouw slang zit die je op de kraan draait. Daar past een 3/4" ring in, gemaakt van rubber of van fiber (de loodgieter of DHZwinkelmedewerker weet precies wat je bedoelt) Persoonlijk heb ik liever een fiber ring omdat die wat sterker is dan een rubber ring. Om dat rubber zo stroef is draait deze nog wel eens dubbel tussen de kraan en de wartel waardoor je toch nog weer lekkage krijgt. Als ze alleen maar rubber ringen hebben deze even een beetje vettig maken waardoor hij mooi vlak blijft liggen als je de wartel vast draait
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=wartel&espv=2&biw=1233&bih=579&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiL_PHy0OrJAhWJhhoKHcveALwQ_AUIBigB#tbm=isch&q=wasmachineslang+wartel&imgrc=aK7tplfpO2LogM%3A
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Als hij zonder rubberring niet lekt dan de ring weglaten dan is dit een zelfdichtende wartel dwz dat de bovenrand wat zachter is en zichzelf afdicht, niet gebruikelijk maar wel handig

Andere antwoorden (1)

Ligt aan het type aansluiting. Bij een aansluiting met twee vlakke delen hoor een een leertje/rubbertje/fiber-ring, maar bij een aansluiting met conische vlakken hoort er niets tussen.
jc54