Hoe erg is het als je oven aangebranden plekken heeft?

In een nieuwe oven is een kroket ontploft.
Zijwand en bodem plaat zit vol zwarte plekken.
Heb al meerdere keren geprobeerd om het schoon te krijgen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het echt ingebrand is, helpt vaak alleen K2r reinigingsgel.

Heb je een hete luchtoven, dan mag je namelijk geen spray gebruiken omdat je dan spray in de ventilatieopeningen kunt spuiten en dit mag dus niet. Daarom kan je beter de gel nemen. Heb je een zelfreinigende oven, dan moet je gewoon de hoge stand eens aanzetten en hij verbrandt en verpulvert het vuil zelf. Uiteraard moet hij dan wel de bijbehorende functie en wanden bezitten, maar dat staat dan wel in de beschrijving van de oven.

Toen ik in Duitsland woonde gebeurde het mij ook dat ik echt ingebrand vuil in mijn oven had. Het was onder aluminiumfolie doorgelopen en ik kreeg het niet weg. Ze hebben daar overal K2r en ik kreeg advies dat eens te gebruiken. De eerste nacht had ik het laten intrekken en de volgende dag, toen ik hem schoonmaakte was alles al bijna weg. Na een tweede nacht intrekken, was hij weer helemaal schoon!
Het is mijn eigen ervaring, dus mocht niets anders helpen is dit wellicht een optie.
Hier heb ik het nog nergens in de winkel gevonden, gelukkig is er wel een webshop.
https://www.vandeweijershop.nl/Bosch_K2R-Oven_grill_reinigingsgel

Zet in elk geval nooit een bakje met amoniac in de oven....dit tast namelijk de lijm in de rubbers rond het glas in de deur aan en lost dit op. Af en toe zie je die tip namelijk wel eens voorbijkomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op zich kan ingebrand vuil in de oven geen kwaad en beïnvloedt het de werking van de oven zelf niet, zolang je de oven dan wel schoon hebt gemaakt.