Lukt het niet om de pompoen te schillen?
Probeer eens om de pompoen eerst op vol vermogen in de magnetron te doen, hier wordt de pompoen zachter van en maakt het schillen eenvoudiger. LET OP: prik eerst genoeg gaatjes in de pompoen, als dit niet gedaan word kan de pompoen ontploffen in de magnetron.

Een andere mogelijkheid is om de pompoen eerst in parten te snijden, pompoen schillen met een mesje is dan nog steeds lastig. Gebruik een aardappelschil mesjes o.i.d. om de pompoen schil eraf te krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
. Koken
Doe de pompoen in zijn geheel in een kokende pan met water en laat 5-10 minuten zachtjes koken. Haal de pompoen uit de pan, laat hem even afkoelen en voila, als een warm mes door de boter.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik gebruik altijd gewoon een dunschiller. Soms wat onhandig omdat hij vreemde vormen heeft waar je lastig bijkomt, maar nog steeds het handigst. Voor mensen die goed aardappels kunnen schillen met een aardappelmesje zal dit ook voor pompoenen de beste keuze zijn.
Je hebt wel een stevig dunschillertje nodig, zo'n plastic ding van 50 cent redt het niet, daar valt telkens onder de toegepaste druk het mesje uit het handvat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Flespompoenen schillen veel makkelijker dan die ronde.
Daarnaast bevatten ze meer vruchtvlees (minder pitten).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf gebruik ik de pompoen altijd met schil voor pompoensoep (lekker met gember!) maar als ik hem moet schillen dan doe ik dat net als een meloen:

Ik snijd de pompoen doormidden
Dan snijd ik elke heft doormidden
Schraap nu de zaden uit de pompoen
Daarna weer elk kwart doormidden net zolang totdat ik 'bootjes' heb van ongeveer 3-5 cm

Leg een bootje nu plat neer en met een goed scherm mes (het liefst een hakmes met rechte snede) snijd ik van bovenaf de schil er af.

Inmiddels ben ik hier bedreven in en is het hak-hak-hak en klaar voor het volgende bootje.

Op deze manier heb je geen last van de rondingen (want je snijdt van bovenaf het het bootje is dun) en kun je vrij snel de bootje ontdoen van hun schil.

Je hebt voor deze methode wel echt een goed scherp mes en behendigheid met het mes nodig, heb je geen behendigheid dan is een pompoen een goede manier om deze te krijgen. Zonder goed mes is de wedstrijd in de keuken al grotendeels verloren dus dan zal ook het schillen van een pompoen lastig worden.

Succes!