Kan je van een 3 fase een 2 fase aansluiting maken?

Ik ben op zoek naar een keramisch fornuis met 2 fase aansluiting

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, worden dan 2 geaarde stekkers: http://forum.fok.nl/topic/1202661
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3 fase is 3 stekkers
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ha, ha Deaal knoeiwerk, dit doe je met een Perilex stekker en wandcontactdoos hier kan je zowel 2 als 3 fase mee aansluiten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Monaliza heeft juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Perilex klopt.
En de 1e en 2e reactie zijn fout en zeer gevaarlijk.
De 1e link naar de tekst van Vonkenboer is wel goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En denk ik dat de vraag iets anders bedoelt is: Het gaat erom een apparaat met een 3 fase aansluiting aan te sluiten op 2 fases? Of dat kan is afhankelijk van het apparaat.
Veel fornuizen kunnen echter zowel op 3 als op 2 fases, maar dat geldt niet altijd en een aansluitschema/gebruiksaanwijzing is dan wel handig. (het kan theoretisch trouwens altijd, maar het kan dan heel duur worden, veel duurder dan een nieuw fornuis)

Antwoorden (1)

Een apparaat wat werk op drie fase is niet terug te brengen naar twee fase daar er an een gedeelte niet of niet goed zal werken, apparaten met motor loop je zelfs de kans dat de motor door brand.

Heb je het over de installatie, ja dat is mogelijk, je kunt er zelfs drie losse fasen van maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een frequentieregelaar kan er veel, vooral met motoren.