Hoe berg je een strijkijzer het beste op i.v.m. het snoer?

Die met stof omhulde snoeren zijn bij mij altijd in no time kapot als ik ze oprol. Maar ik heb een keer gelezen dat het snoer naar beneden laten hangen ook niet goed is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn strijkplank staat opgeklapt in een ruime kast, waar voorraden staan naast de stofzuiger bijvoorbeeld. Op een plank heb ik het strijkijzer rechtop staand/op z’n achterkant dus niet op de onderkant/het ijzer met daarnaast het snoer, losjes dus niet opgerold. Op de strijkplank kan ook, in een extra kamer al je strijkgoed in een mand naast de uitgezette strijkplank en dan het ijzer in het rekje met het snoer op de strijkplank. Dat is een andere mogelijkheid, maar kost ruimte, niet iedereen heeft die.

Waarom een strijkijzersnoer niet mag hangen, kan ik nergens vinden. Ik denk ook niet dat dat is omdat dat schadelijk zou zijn voor het snoer of voor het strijkijzer (of ander apparaat) maar dat het is uit veiligheidsoverwegingen. Er zijn namelijk een heleboel snoeren die hangen. Bijvoorbeeld: mijn inbouwoven is ingebouwd op hoogte en het snoer achter de kast hangt naar beneden om bij het contact te kunnen. Een lampensnoer van een staande lamp hangt vaak iets naar beneden, als ik mijn laptop inplug op een stopcontact hoger dan mijn werkplek hangt het snoer ook naar beneden... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar als je iets opbergt waarbij het snoer naar beneden hangt, dan betekent dat over het algemeen dat je iets hoger opbergt (als je het op de grond legt, hangt het snoer niet). Als je je strijkijzer op een plank opbergt en die plan is hoger dan, om maar wat te noemen, de lengte van je kind, en je kind trekt aan het snoer, dan heeft het toch al gauw 1 of 2 kilo aan gewicht op je hoofd. Als dat ding dan ook nog met de punt naar beneden valt of nog warm is, heb je de poppen aan het dansen. Ook kan het snoer ergens aan blijven haken of ergens tussen komen. Zo heb ik het strijkijzer op een plank boven de vriezer staan, als het snoer zou hangen zou het tussen de vriezerdeur kunnen komen en zo naar beneden kunnen vallen. Rol dus het snoer van je strijkijzer losjes op rondom het strijkijzer of leg het zo neer dat het niet naar beneden kan gaan hangen. Nooit strak oprollen, dan kan de binnenkant van het snoer beschadigen.

Bronnen:
https://www.opvoeden.nl/baby/verzorging-en...