Hoe berg je een strijkijzer het beste op i.v.m. het snoer?

Die met stof omhulde snoeren zijn bij mij altijd in no time kapot als ik ze oprol. Maar ik heb een keer gelezen dat het snoer naar beneden laten hangen ook niet goed is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zet het ijzer rechtop in het metalen rekje aan je strijkplank, leg het snoer over de strijkplank.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat lukt alleen als je zo enorm veel ruimte hebt dat je de strijkplank kunt laten staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, enorm veel ruimte heb je daar niet voor nodig, maar voor diegene met te weinig ruimte:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90090384/
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt voor de reacties maar weet iemand ook waarom je het niet zo mogen laten hangen zoals ik gelezen heb?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe dichter het snoer bij de grond bungelt, hoe meer kans je krijgt op ongelukken. Je blijft er achter hangen, de hond of kat trekt het mee of je kind ziet het als speelgoed. Als er om wat voor reden dan ook, aan het snoer getrokken wordt, is de kans groot dat het strijkijzer naar beneden valt, op het hoofd of ledematen van de pechvogel, om die reden zal het aangeraden worden het snoer niet te laten hangen. Als het ijzer nog heet is, wordt het nog gevaarlijker.
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.

Antwoorden (2)

Mijn strijkplank staat opgeklapt in een ruime kast, waar voorraden staan naast de stofzuiger bijvoorbeeld. Op een plank heb ik het strijkijzer rechtop staand/op z’n achterkant dus niet op de onderkant/het ijzer met daarnaast het snoer, losjes dus niet opgerold.

Op de strijkplank kan ook, in een extra kamer al je strijkgoed in een mand naast de uitgezette strijkplank en dan het ijzer in het rekje met het snoer op de strijkplank. Dat is een andere mogelijkheid, maar kost ruimte, niet iedereen heeft die.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord maar ik heb gelezen dat een snoer absoluut niet mag hangen.Geen idee waarom dat niet mag, dat stond er niet bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pieterke Waar lees je dat ik het snoer laat hangen?
"op de plank ... met daarnaast het snoer losjes dus niet opgerold."
en
"... het ijzer in het rekje met het snoer op de strijkplank." Nergens spreek ik over het snoer laten hangen, dat doe ik ook niet.
Pieterke
8 jaar geleden
Klopt, dat heb je inderdaad niet geschreven.
Waarom een strijkijzersnoer niet mag hangen, kan ik nergens vinden. Ik denk ook niet dat dat is omdat dat schadelijk zou zijn voor het snoer of voor het strijkijzer (of ander apparaat) maar dat het is uit veiligheidsoverwegingen.
Er zijn namelijk een heleboel snoeren die hangen. Bijvoorbeeld: mijn inbouwoven is ingebouwd op hoogte en het snoer achter de kast hangt naar beneden om bij het contact te kunnen. Een lampensnoer van een staande lamp hangt vaak iets naar beneden, als ik mijn laptop inplug op een stopcontact hoger dan mijn werkplek hangt het snoer ook naar beneden... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar als je iets opbergt waarbij het snoer naar beneden hangt, dan betekent dat over het algemeen dat je iets hoger opbergt (als je het op de grond legt, hangt het snoer niet).
Als je je strijkijzer op een plank opbergt en die plan is hoger dan, om maar wat te noemen, de lengte van je kind, en je kind trekt aan het snoer, dan heeft het toch al gauw 1 of 2 kilo aan gewicht op je hoofd. Als dat ding dan ook nog met de punt naar beneden valt of nog warm is, heb je de poppen aan het dansen.
Ook kan het snoer ergens aan blijven haken of ergens tussen komen. Zo heb ik het strijkijzer op een plank boven de vriezer staan, als het snoer zou hangen zou het tussen de vriezerdeur kunnen komen en zo naar beneden kunnen vallen.

Rol dus het snoer van je strijkijzer losjes op rondom het strijkijzer of leg het zo neer dat het niet naar beneden kan gaan hangen. Nooit strak oprollen, dan kan de binnenkant van het snoer beschadigen.