Hoe maak ik het verwarmingselement van mijn waterkoker schoon?

De waterkoker heeft aangestaan zonder dat er water in zat, en nu is het verwarmingselement zwart/grijs. Wat is dit en hoe krijg ik dat schoon?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gok dat het kalkaanslag is dat door verhitting is gaan verkleuren.
Hopelijk dat het het metaal van het element niet heeft aangetast, hoewel een beetje niet erg is. Ik zou het met azijn proberen, daar los je kalk e,d, mee op:
water erin, flinke lading schoonmaakazijn en aanzetten. Beetje oppassen als het gaat koken, azijndampen zijn niet gezond. Beter om het buiten te doen en net niet laten koken.
Met een scheutje azijn op een liter water kan het ook prima binnen, maar half om half o.i.d. kan je beter buiten doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel gewoon flink laten koken en het element onder zetten met azijn. Paar keer laten koken en dan weer een half uurtje laten afkoelen.

Antwoorden (2)

Ik zou het met soda proberen.

Toegevoegd na 1 minuut:
water erin, halve liter ongeveer, en daar een eetlepel soda aan toevoegen, vervolgens paar keer laten koken, en met afwas borstel proberen om de aanslag te verwijderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mijn weten gaat soda juist in dat geval (kalkaanslag) niet werken. Is wel uitstekend voor aangekoekte pannen, dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb het geprobeerd met soda, maar had je toevoeging nog niet gezien, dus heb het 1x laten koken, dit zonder resultaat. Zal het straks meerdere keren laten koken.
Dat is meestal kalk, en afhankelijk van hoe hard je water is, krijg je daar sowieso op termijn last van, zeker in een waterkoker met het verwarmingselement gewoon in het water / binnen in de ketel.
Gewoon de waterkoker vullen (volste stand) met water en azijn (mag best flink wat azijn zijn, maar hoeft niet per se de hele waterkoker vol, 1/4 tot de helft azijn is meestal genoeg), dan is het meeste er al af. Welicht nog een keer herhalen. Daarna nog een keer met schoon water naspoelen, anders krijgt je koffie zo'n raar smaakje.

Je kunt ook en speciale ontkalker gebruiken, maar die is meestal een stuk duurder en werkt niet per definitie beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
De waterkoker heeft aangestaan zonder dat er water in zat,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ? Dus ? We mogen aannemen dat hij daarvoor regelmatig MET water aangestaan heeft. Bovendien is hij vermoedelijk drooggekookt. DAN krijg je onmiddellijk veel (verbrande) kalkaanslag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gezien de vraag ging ik ervan uit dat het element schoon was en door de droge verhitting het metaal zelf verkleurd is en daarvoor zou ik geen oplossing weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mm....ik heb in mijn leven de nodige waterkokers laten droogkoken, en met azijn werden ze altijd weer schoon. Als het inderdaad alleen het (verder schone) metaal zelf is dat verkleurd is, is daar volgens mij niks aan te doen, maar is dat ook niet nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan inderdaad zijn dat dit verbrande kalk is, aangezien de waterkoker wel weer aan een ontkalkingsbeurt toe was.. Heb het met azijn geprobeerd (1x laten koken en aantal uur laten staan) maar de zwarte aanslag zit er nog steeds op.
Meerder malen koken heeft wellicht een beter effect dus?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gebruik schoonmaakazijn, dit werkt beter dan natuurazijn. Schoonmaakazijn heeft een lagere pH en is dus zuurder dan natuurazijn, hoe zuurder de azijn hoe beter het ontkalkt,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, gebruik je natuurazijn of schoonmaakazijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gebruik meestal water met azijn-extract ; weet niet of je dat in Nederland ook kunt krijgen. Maar dat is gewone (geconcentreerde) eetbare azijn.