Hoe maak ik het verwarmingselement van mijn waterkoker schoon?

De waterkoker heeft aangestaan zonder dat er water in zat, en nu is het verwarmingselement zwart/grijs. Wat is dit en hoe krijg ik dat schoon?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou het met soda proberen. Toegevoegd na 1 minuut: water erin, halve liter ongeveer, en daar een eetlepel soda aan toevoegen, vervolgens paar keer laten koken, en met afwas borstel proberen om de aanslag te verwijderen. Succes!

Dat is meestal kalk, en afhankelijk van hoe hard je water is, krijg je daar sowieso op termijn last van, zeker in een waterkoker met het verwarmingselement gewoon in het water / binnen in de ketel. Gewoon de waterkoker vullen (volste stand) met water en azijn (mag best flink wat azijn zijn, maar hoeft niet per se de hele waterkoker vol, 1/4 tot de helft azijn is meestal genoeg), dan is het meeste er al af. Welicht nog een keer herhalen. Daarna nog een keer met schoon water naspoelen, anders krijgt je koffie zo'n raar smaakje. Je kunt ook en speciale ontkalker gebruiken, maar die is meestal een stuk duurder en werkt niet per definitie beter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100