waarom doet alleen een waterkoker de stroom uitvallen?

we hebben in paar jaar tijd iets van 3 of 4 nieuwe waterkokers gekocht omdat elke keer bleek dat ie na een tijdje de electriciteit liet uitvallen of dat de wasmachine niet meer ging draaien en daarna blee dat de waterkoker het ineens niet meer deed en die is na gebruik elek keer gewoon stekker eruit. en in de zelfde stopcontact doen we ook (na gebruik weer eruit stekker) de toaster en de rijstkoeker stekker erin en dat werkt altyd goed. alleen waterkokers geven problemen blijkbaar hoe kan dat?

Het beste antwoord

een waterkoker rechtvaardigt een eigen groep in de groepenkast.
Als je hem aansluit op een wasmachine groep dan trekt hij teveel stroom als hij gelijktijdig aanstaat en slaat de stop eruit.

Op zich moet hij wel erbij passen op één van de groene groepen met aardlek beveiliging. Dus het stopcontact omhangen naar een andere (groene) groep kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Die problemen heb ik nooit gebruik al jaren een waterkoker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hangt ook van de soort stoppen af in de stoppen kast. 10A of 16A.
En het hangt af van het wasmachine programma, als de wasmachine water opwarmt (dat bekende verkalkte Calgonit verwarmingselement) dan slurpt hij stroom.
Door een stop van 10A gaat max 2,2 kwh. Een stop van 16A verdraagt max. 3,5 kwh
Een flinke waterkoker loopt al snel op naar 1.700 kwh en een wasmachine naar 2.000 kwh. Samen dus bij max verbruik net wel/niet teveel voor 16A stop en veel teveel voor 10A stop.