bestaan er mobiele airco's met condensatie systeem?

Met de komende hittegolf overweeg ik toch de aanschaf van een airco, een mobiele.
Bij mobiele airco's moet er een slang naar buiten zoals bij een droogkast...
Vrij vervelend.
Maar ik heb een droogkast met condensatiesysteem dus hoef geen afvoer...
Bestaat dat ook bij airco's?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergis je ook niet in het geluid dat een mobiele airco maakt.
Een vaste installatie is zuiniger en stiller. Ik heb trouwens wel eens een mobiele airco met 2 slangen gezien. Voor afvoer en aanvoer van lucht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Slang naar buiten bij mob. airco hoeft niet persé. Lucht wordt in het app. gekoeld en wordt de kamer gekoeld in geblazen. Advies: koop een split-airco met binnen-buiten unit. De mobiele maakt aardig kabaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedenk wel dat een mobiele airco veel meer stroom verbruikt dan een vast opgestelde split-airco.
liveisgreat
8 jaar geleden
oké.... wat ik vrees als ik de lucht via een raam naar buiten loods (en het raam dus open staat) is dat er dan weer hete lucht binnen komt.
en ik vrees ook dat een split airco heel moeilijk om te installeren is...
paulus811
8 jaar geleden
Bij sommige mobiele airco's zit een afdekking geleverd die in de driehoek van het open raam past. Daarin zit een gat voor de slang. Maar iedereen die ik ken die een mobiele airco gekocht heeft (inclusief ikzelf) heeft m binnen de kortste keren weer op marktplaats gezet. Ze maken een rotherrie en zodra de airco uit staat is het binnen een paar minuten weer net zo heet in de kamer als ervoor. Even 's avonds voor het slapen gaan de mobiele airco aanzetten en dan denken dat ie uit kan als je gaat slapen is een misvatting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mijn zolder etage:
Zonder airco: +5 boven de buitentemp, dus 35 als het buiten 30 is..
Met mobiele airco met slang naar buiten: 5 graden onder de buitentemp. Dan staat dat ding wel de halve dag herrie te maken, alleen als ik slaap gaat ie uit en dan blijft het de temp die het was totdat de volgende dag de zon weer op het dak staat. Maar hoeveel dagen per jaar staat ie aan?
(en huuretage, dus investeren in een dure installatie is zonde, laatst staan de gaten die in in het dak zou maken voor de daarvoor van buizen) nogmaals, er bestaan monoblokken met aan en afvoer. Dus 2 slangen en met een beetje handigheid en veel duct tape zijn veel monoblokken op een 2e slang aan te sluiten.
liveisgreat
8 jaar geleden
oké jack d maar ik vind die niet...dus als je een tip hebt....
thx!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Online wel gevonden maar niet meer te koop. Eigenlijk raar, want goed geplaatst zelfs zuiniger dan split level. (nog wel steeds die herrie)
Morgen ga ik eens kijken of ik de mijne aan kan passen, met een 2e slang eruit. Gaat lastig worden want daar is ie niet zo geschikt voor, maar morgen ochtend de laatste kans om nog wat te proberen.

Het beste antwoord

Airco’s zonder afvoer bestaan alleen voor goedgelovigen die voor een dubbeltje op de eerste rang denken te kunnen zitten. En ze bestaan uiteraard voor de verkoper ervan.
Want dan zijn het geen echte airco’s maar zgn. luchtkoelers.
Daar moet je water in doen en dat wordt dan verdampt door er lucht mee te bevochtigen. Het verdampen van water onttrekt warmte aan de lucht, net zoals dat je erg afkoelt als je met een T-shirt aan bent gaan zwemmen en dan met het natte shirt nog aan in de wind gaat zitten drogen. Het nadeel van die luchtkoelers is dat je vocht in de lucht brengt, terwijl het tijdens hinderlijk warm weer in ons klimaat altijd al onaangenaam vochtig en zelfs klam is.
Deze apparaten hebben voor de niet al te kritische consument een beperkt luchtkoelend effect in gebieden met droge lucht. Je moet daarbij met open ramen blijven ventileren en daarmee blijf je warme en in ons klimaat onaangenaam vochtige buitenlucht binnenhalen.
In ons klimaat is de werking zeer teleurstellend. Niet aan beginnen!

Waarom heb je bij een echte mobiele airco een luchtafvoerslang nodig?
Een airco haalt warmte én vochtigheid uit de lucht in de kamer. Er gaat binnenlucht in bij A en die wordt gekoeld uitgestoten als B.
Die warmte moet weggevoerd worden, en een zgn. ‘monobloc’ (mobiele airco bestaande uit één kast) zal daarom ergens óók een zekere hoeveelheid lucht C uit de kamer aanzuigen om die (1) op te warmen en (2) te bevochtigen en vervolgens (3) naar buiten af te voeren als D: warme en vochtige lucht. Die wil je niet meer binnen hebben en vandaar dat je een luchtafvoer nodig hebt.
Bij het koelen van de lucht van A slaat vocht neer op de lamellen van de koelende eenheid. Dat vocht wordt overgebracht naar de lucht die tussen C en D namelijk niet alleen opgewarmd maar ook extra vochtig gemaakt wordt. (Tot dat wegverdampen van overtollig vocht door vervuiling of zo ineens niet meer functioneert, waardoor ik al twee keer een monobloc op een verhoogje heb moeten plaatsen zodat ik met een slangetje het zich nu ophopende water ergens in een jerrycan of zo in de gootsteen kan laten lopen.)
Deze machientjes zijn tamelijk luidruchtig.

Omdat je lucht via die warmeluchtslang naar buiten voert, zal er onvermijdelijk ergens ook lucht je huis binnen moeten komen. Een bovenlicht met een hor ervoor bijvoorbeeld. Liefst in dezelfde ruimte als de monobloc.

In de vorm van een reactie staat nog wat over oplossingen waarbij je voor échte airco toch geen dikke luchtafvoerslang gebruikt.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Natuurlijk wil je liever geen dikke luchtafvoerslang. Een beter idee is daarom om dat afstaan van warmte aan de lucht C helemaal buiten het raam te doen.
Dat is de opzet van een split unit airco: je onttrekt warmte aan kamerlucht en brengt het teveel aan warmte naar buiten in de vorm van het zeg maar opgewarmde koelmiddel (vloeistof/gascircuit). Nu hoef je geen dikke luchtslang naar buiten te voeren, maar alleen maar een dunne bundel van twee koelmiddelleidingen waar een waterslangetje bij verpakt is voor de afvoer van de gecondenseerde waterdamp. Dat vereist slechts een kleine en met wat improvisatie gemakkelijker af te dichten kier van een openslaand raam. Stukken piepschuim van verpakkingsmateriaal e.d. zijn hiervoor vaak handig.
Van sommige split units zijn de buitenunits hinderlijk luidruchtig en dan hebben de buren daar last van. In alle gevallen zal er warme lucht voelbaar zijn in de buurt van die buiteneenheid. Nog beter is inderdaad een split unit permanent te installeren. Het is even een uitgave en het moet echt geïnstalleerd worden met dunne leidingen die ergens naar buiten naar een buiteneenheid gaan, maar dan héb je ook wat, en je ramen kunnen dicht blijven. Goede buitenunits zijn opvallend stil; het enige bezwaar is dan mogelijk nog wel dat je soms nogal erg warme lucht langs je balkon voelt gaan als de buiteneenhied daar aan de muur hangt. In landen waar je de airco veel nodig hebt bestaan er een apart soort monoblocs waarbij je het hele apparaat in een wandopening zoals van een schuifraam kunt plaatsen. De kant die warme lucht koelt en daarbij ook vocht uit die lucht onttrekt zit aan de binnenkant die in de kamer steekt, en de zijde die warmte juist afstaat aan lucht zit aan de buitenkant.
Schuiframen met enkelglas en glijrails isoleren minder goed en die vind je daarom vooral gebieden waar het niet vaak erg koud wordt. Bovendien zit het apparaat dan meestal het hele jaar door in het zicht. De werking kan ook omgeschakeld worden op verwarmen.
Met ons zware dubbelglas is dat denk ik niet goed te combineren. In elk geval zie je ze hier niet. Airco’s die de warmte afvoeren door leidingwater verwarmd weg te laten lopen vind ik buitengewoon verkwistend. Drinkwater moeten we zuinig mee zijn. Een eigen bron hebben de meeste mensen niet.

Andere antwoorden (2)

Een condensatie systeem zoals bij een droger werkt omdat het gebruikt maakt van de koele lucht in de ruimte. De ruimte warmt daardoor op. (net wat je niet wil)

Er zijn airco's die op water draaien, het koude kraanwater (of bronwater uit eigen bron) warmt op en loopt weg via een afvoer.

Anders een mobiele split unit airco.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat bestaat niet.
Bij een airco heb je geen condens die naar buiten moet.
Een airco haalt warmte uit de binnenlucht. Daarmee wordt (zeg maar) buitenlucht opgewarmd. Die warme buitenlucht wordt naat buiten geloosd.
Het heeft niets met condens te maken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom denk je dat de buitenunit bij een split leven een condensor wordt genoemd?
Reddie
8 jaar geleden
@Jackd , dat mag je dan zelf uitleggen als je het zo goed weet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet mijn -
Want wat je bedoelt klopt wel, hoewel er geen condens maar waterdamp "naar buiten moet" bij een droger met afvoer. Om gas (damp) (van het koelmiddel) te condenseren naar vloeibaar koelmiddel. http://www.ahc-lwd.nl/images/Aircosystem.jpg
Erna55
8 jaar geleden
De werking van een mobiele airco wordt soms vergroot door een waterreservoir toe te voegen dat helpt om de lucht te koelen. De allergoedkoopste modellen gebruiken soms ook alleen water of ijs en blazen daar lucht langs, maar dit heeft weinig met airconditioning te maken. Lees meer: http://www.allesairco.nl/allesairco/werking-van-airconditioning/#ixzz3eRYlhlif