hoe stroomt teveel opgewekte spanning via bijv. zonnepanelen terug in het netwerk. Gaat dat via hetzelfde draadje ? En wat dan met spanningsverschil ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Uw zonnepanelen wekken gelijkspanning op die in een omvormer wordt omgezet naar wisselspanning en geschakeld is op uw gewoon net.
Als u meer verbruikt dan die panelen kunnen leveren trekt in vermogen uit het net.
Indien u minder verbruikt dan uw panelen opwekken zal die stroom via dezelfde bekabeling in het net gestoken worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De spanning moet toch hoger zijn anders stroomt er toch niks het netwerk in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt gast. De omvormer voert de spanning net zo lang op tot er voldoende vermogen 'het net' ingaat.
Er komen ook nog wat kunstjes bij kijken om de wisselspanning mooi synchroon te maken en geen al te wilde inschakelverschijnselen te creeeren, maar zo simpel is het uiteindelijk wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De spanning is dezelfde omdat die aan elkaar geschakeld zijn (paralel) De spanning van uw panelen probeert hoger te komen, wat niet kan, en daardoor loopt de stroom terug.
Dit is simpel uitgelegd zonder een pak theorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik in mijn antwoord al mee gaf is er een omvormer die op datzelfde "draadje" aangesloten is.
De spanning wil stijgen maar kan niet omdat die aan elkaar aangesloten zijn, daardoor loopt de stroom naar het net.