Mag je voor een 5kW apparaat de 2 fasen en 2 nullen van een nieuwe kookgroep combineren om een maximaal vermogen te krijgen van 2x3680 watt?

Zo ja, Blijft de netspanning van 230V hetzelfde? En Hz? En wat verandert er bij een toekomstige verzwaring naar een 3x25A groepenkast?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Je mag nooit twee fasen met elkaar verbinden, ze hebben ieder een eigen zekering en kunnen zelfs op verschillende fasen aangesloten zijn. In dat laatste geval staat er tussen de twee fasen 400V zodat je een forse kortsluiting zou krijgen.
Meestal kun je zo'n zware kookgroep gesplitst aansluiten, in het aansluitdoosje van de kookgroep zitten dan strippen die op verschillende manieren tussen aansluitschroeven gestoken kunnen worden. Kijk in het aansluitschema hoe de verschillende aansluitmanieren werken. Gebruik een 5-aderige kabel met twee fasedraden, twee Nuldraden en een aarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kookgroep is in principe 2 x 16A 230V op 1 fase.
Het kan ook op 2 fase aangesloten zijn, maar ik gok dat dat niet volgens de NEN is. Eenvoudig te testen met een voltmeter.
(@Koosknip: ik vertel jouw vast niks nieuws) Als de kookgroep op 2 fase staat zou ik ook de rest van de installatie maar eens door laten nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit mijn vraag is niet duidelijk dat de hoofd-aansluiting (nog) niet verzwaard is naar 3x25A. Volgens mij blijft de netspanning hierdoor altijd 230V. De installatie en kookgroep is aangesloten door een erkend installateur. De kookgroep is inderdaad 2x 16A 230V, als 5-aderige kabel met 2 fasen/2 nullen/1 aarde. Gecombineerd zal dit dus een netspanning worden van 230V met 32A. Dit blijft volgens mij gewoon 230V (zonder 3-fase hoofdaansluiting).
Vandaar mijn vraag of dit toegestaan is.
Opmerking: Het aan te sluiten apparaat slaat geregeld af (door 5kW) en heeft dus 2 groepen nodig. Het aansluitdoosje en aansluitschema bestaat enkel uit een L/N/aarde, geen L1, L2 etc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn antwoord lijkt me duidelijk, het is niet toegestaan. Bij twee parallel geschakelde groepen zal de stroom zich niet vanzelf gelijkwaardig over beide draden verdelen. Dan brandt eerst de ene zekering door en daarna alsnog de overblijvende. Bij moderne automaten met gecombineerd stroombegrenzing en aardlek per groep zal ook stroomverschil in fase en nul van elke groep de aardlek doen afschakelen. De stroom die door de ene fase wordt geleverd is dan niet gelijk aan de stroom die door de bijbehorende nuldraad wordt afgevoerd.