Nee, aluminiumfolie kan schade toebrengen aan je kookplaat. Wel zou je er papier onder kunnen leggen, bijvoorbeeld een pagina van een krant.
Inbranden zal overigens niet snel gebeuren, omdat de kookplaat zelf niet heet wordt, maar alleen de warmte van de pannen overneemt.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meten is weten en na lezing van de bron was ik om. De tip van de krant is zeer waardevol. Ik heb echt iets bij leert over het moderne koken en ben ing. toegepaste natuurkunde en ben onder de indruk van het niveau van het antwoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inderdaad geeft aluminiumfolie problemen, maar bakpapier zou prima werken. Er is ook een dikkere, meer absorberende variant van bakpapier. Beter, maar duurder.
Wat betreft het contact met de plaat; dit is een veel gehoord misverstand.
Dit geldt voor keramische/halogeen platen.
Bij inductie kan je je pan desnoods op een badhanddoek zetten en gewoon koken. Bij bakken natuurlijk niet proberen, want dan wordt de pan veel te heet (ondanks de handdoek!).
Ook zegt men vaak dat pannen die op gas gebruikt zijn vaak een kromgetrokken bodem hebben (klopt) en daardoor niet meer geschikt zijn voor een inductieplaat (klopt niet).
Wel is het verstandig om je inductieplaat tegen krassen te beschermen. Hiervoor is bakpapier wat te dun, maar is het boven omschreven dikke bakpapier prima. Alternatief: een grillmat (soort hittebestendig “horrengaas”) Deze matjes zijn vrij goedkoop. Ze zijn stevig, dus gemakkelijk op maat te knippen en afwasbaar, maar open, dus niet tegen vet. Succes! Sander Kiesel
Nee, bij inductie moet er direct op de plaat een pan of magnetisch voorwerp geplaatst worden anders doet je plaat niets. Bij de Blokker kan je cerafix kopen, dit is speciaal om ingebrande plekken op keramische of inductieplaten schoon te maken. Ik krijg hier altijd alle ingebrande resten er mee af, hoe erg het ook is.