Hoe hoog moet de verwarming staan als ik nu 3 weken op vakantie ga?

Gaan over een week 3 weken op vakantie. Hoe hoog moet de verwarming staan? En wat is het zuinigst? Normaal als we thuis zijn doet mijn partner de verwarming en vloerverwarming om 21.30 uur uit en zet hij hem op 6,5 o . We hebben vloerverwarming en centrale verwarming. Goed geisoleerd en luchtventilatiesysteem door het huis. Het is een rijtjeshuis van 14 jaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Op zijn laagst. Dan heb je nog steeds bescherming tegen vorst. Er is geen enkele reden om de temperatuur hoger in te stellen, tenzij je teveel geld hebt. Laat je niet misleiden door mensen die gaan roepen 'vocht'! Je hebt een goed geïsoleerd huis en eventueel vocht wordt verdreven zodra je weer gaat stoken.
escape
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij het lager zetten van je verwarming moet je altijd proberen in te schatten hoeveel het daarna weer opwarmen afknabbelt van de besparing die de lagere stand opleverde.
Voor 's nachts is dan een graadje of 15 een geschikte stand.
Als je drie weken met vakantie gaat, kan je een veel lagere stand kiezen. Immers de behaalde besparing in de lagere stand is zo groot, dat je die bij lange na niet verspeelt bij het weer opwarmen.
Toch zou ik oppassen voor overdrijving. Ik zou zelf (niet berekend, gewoon op gevoel) niet veel lager gaan dan ongeveer 10°. Tenslotte heb je ook nog meubilair (denk aan bijvoorbeeld een piano) en planten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
-1. Het opwarmen is altijd goedkoper dan het voor de K zijn K op temperatuur houden van een leeg huis. Dit is een broodje aap verhaal dat de energiebedrijven heel erg leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoera voor Escape. Eindelijk eens iemand die de moeite neemt om zijn minnetje te motiveren. Dank! Maar:
Ik ben het niet met je eens.
In de eerste plaats schreef ook ik (zie mijn tweede alinea) dat de kosten van het weer opwarmen in het niet vallen bij de winst van drie weken een flink lagere temperatuur. Dus daar gaat je minnetje niet voor op.
In de tweede plaats moet je in de gaten houden dat elke graad die je lager gaat minder effect heeft dan de graad die je daarvóór instelde. De winst van nóg een graadje lager wordt dus steeds minder. Naar mijn gevoel (nogmaals: ik heb het niet berekend) moet je onder de tien graden niet teveel meer zakken. Dan beginnen de nadelen groter te worden dan de voordelen.
Gewoon uit zetten.
Als ik de kachel niets laat doen, blijft het ongeveer 17 a 18 graden binnen.
Er is niemand thuis, dus er komt ook niet continu koude lucht van buiten naar binnen en er zullen geen ramen open staan.

Zet overigens niet op Facebook deze vraag neer ;-)
Want straks weet jan en alleman dat jullie huis over een week, 3 weken leeg staat.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Gewoon uit zetten.
Als ik de kachel niets laat doen, blijft het ongeveer 17 a 18 graden binnen." Dat heb je in juli of augustus geprobeerd? :-)
Als het 's winters écht een beetje koud wordt moet de verwarming 's nachts al kort bijspringen om het op 15° te houden! Een en ander hangt natuurlijk ook af van je woning: Vrijstaand? Apartement? Dubbel glas? Etc.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee niet in augustus...toen was het 26 binnen ;-) Ik heb een nieuwbouwwoning die in juli is opgeleverd. Dat dan weer wel, rijtjeswoning overigens. Onze verwarming staat 's nachts uit. En met kerst hebben we hem ook niet aan gehad. Het bleef 19 graden binnen.