Wat doet een cv-ketel 's nachts ?

Hij wordt niet aangezet door thermostaat voor verwarming of warm water. De afvoerpijp is 's ochtends wel warm en er is condens in de cv-ruimte.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Reddie
9 jaar geleden
's Nachts kruipt een cv-ketel lekker tegen een buurketel aan. Zo blijven ze lekker warm ;-) Maar, hoe kan het dat je condens hebt in de cv-ruimte?
Als er ERGENS geen condens kan optreden is het dáár wel.
Dan is er wel iets heel erg mis met de ventilatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt niet goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is al 10 jaar iets mis, er zijn al 10 mensen bij geweest, maar niemand weet wat het is. Installateur, schoorsteenbedrijf, niemand kan bedenken wat ze moeten doen. Kan warmte van een bovengelegen ketel (er zijn 4 woonlagen) via mijn afvoerpijp in mijn ketel terechtkomen en zo mijn cv-kast in ?

Antwoorden (1)

Eerste punt:
Als jouw CV-ketel een boilertje heeft waarin een klein voorraadje water warm wordt gehouden, dan zal de ketel met enige regelmaat even aanslaan om dat voorraadje water warm te houden. Dat zou de reden kunnen zijn waarom de afvoerpijp warm is.

Tweede punt:
Als de afvoerpijpen kort zijn, heb je een koudebrug met de buitenlucht. Hetzelfde gebeurt als de doorvoer van de afvoerpijpen (of van de gas- of waterleidingen) niet goed is afgesloten. De kou van buiten dringt dan door naar binnen. De warmere binnenlucht condenseert tegen de koudere oppervlakken, hetgeen zichtbare condensvorming kan opleveren.

Beide punten zijn *mogelijke* verklaringen. Of het ook *de* verklaring is, kan ik van achter mijn beeldscherm niet beoordelen.