Hoe werkt mijn gaskachel?

Ik woon hier net en aangezien het weer winter gaat worden zou ik mijn kachel graag gebruiken. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik hem aan krijg.
Alle hulp is welkom

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de foto staat de gaskraan dicht.
(het streepje staat haaks op de leiding, open is als ie met de leiding mee loopt, hoewel de bij een haakse kraan iets moeilijker te zien is)

Antwoorden (2)

Op het knopje waar het sterretje op staat drukken,dit is de ontsteking waarmee de waakvlam aangaat.
Meestal moet je dit even ingedrukt blijven houden als de waakvlam aan is gegaan en als je hem los laat moet hij blijven branden,anders nog een keer drukken en vasthouden.
De andere knop met de cijfers is om hoger en lager te zetten.

Kijk wel of de gaskraan open staat[grijze knop]maar dit merk je vanzelf als de waakvlam niet aangaat,dan moet je de gaskraan indrukken en een slag naar links of rechts geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
En niet vergeten om jaarlijks de schoorsteen te laten vegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Aanvulling: Schaf indien je deze nog niet hebt een koolmonoxide melder aan. Koolmonoxide is een geur, kleur en smaakloos gas wat erg dodelijk is. Dit gas kan vrijkomen bij een onvolledige verbranding, dit kan dus gebeuren bij gaskachels. Let op dat ook gaskachels onderhouden moeten worden, indien je huurt ga dus even na of dit gebeurd is. Onvolledige verbranding kan je herkennen aan oranje vlammen, maar dit zegt niet altijd wat, dus better safe than sorry. https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/veilig_wonen/koolmonoxide/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor de + en aanvulling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvulling:
- De draaiknop op de "ster-stand" zetten bij aansteken waakvlam.
- De ontstekingsknop moet altijd (dus niet meestal) even ingedrukt blijven na ontsteking vlam. Dit om het zgn "thermokoppel" (het staafje waar de vlam tegenaan brandt) zijn werk te laten doen. Valt de waakvlam uit na diverse vruchteloze pogingen, dan is het thermokoppel vervuild (stukje schuurpapier of staalborsteltje doet dan wonderen) of defect (kan vervangen door reparateur)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie: Niet de ontstekingsknop, maar de draaiknop (op stand "ster") ingedrukt houden.
1. Gaskraan opendraaien. (Streep op knop in de richting van de slang. Je moet de knop indrukken om hem open te kunnen zetten.
2. Zet knop met cijfers met het sterretje voor en druk hem in.
3. Druk nu een aantal keren op de knop met het rode sterretje totdat de waakvlam gaat branden.
4. Houdt de cijferknop nog minstens een halve minuut ingedrukt en laat hem dan los.
5. Als de waakvlam blijft branden dan kun je de knop verder draaien zodat de hoofdbrander aan gaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij punt 2: houd de knop ingedrukt terwijl je punt 3 gaat doen. Als de kachel lang niet gebruikt is kan het lang duren voordat de waakvlam wil gaan branden: eerst zal er lucht uit de gasleiding weg moeten.