Is het slecht om een koelkast dagelijks aan en uit te zetten?

Ik woon in een 1 kamer appartement, dus mijn koelkast staat in dezelfde ruimte als waar ik slaap. Ik heb veel last van het geluid. Nu zet ik hem uit als ik ga slapen en 's ochtends aan als ik wakker word.

Hoe slecht is dit voor de koelkast? Hoeveel jaar zou ik er op deze manier mee kunnen doen. Het is een €200 koelkast van whirlpool.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.8K

Het beste antwoord

Zoals al geantwoord zal het voor de koelkast niet zo erg zijn.
Echter, als de koelkanst 's nachts uit staat loopt de temperatuur op waardoor je levensmiddelen sneller zullen bederven. Vooral vlees(waren) en verse zuivel zullen bij temperaturen boven 7C sneller bederven. Voor frisdranken en bier zal het niet zoveel uitmaken.
Heb je een koelkastthermometer? Hoe koud/warm is hij dan 's ochtends (nét voor je hem weer aan zet)?
Zit er een vriesvak in je koelkast? Ook voor alle diepvriesproducten zijn deze temperatuurschommeling erg nadelig: het ijs zal gedeeltelijk smelten en weer bevriezen waardoor je producten erg snel verouderen . Vooral consumptie-ijs wordt zo binnen een paar dagen ijzig (met grove ijskristallen) waardoor het niet meer eetbaar is.
Voor het eten in de koelkast is het dus niet aan te raden om de koelkast elke nacht uit te zetten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. 'S ochtends zijn de ijsblokjes soms nog grotendeels bevroren. Het enige waar ik me zorgen om maak is de kip zijn houdbaarheid, maar die moet ik dan maar wat sneller opmaken. Maar zolang mijn koelkast er maar niet aan kapot gaat.

Andere antwoorden (1)

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik al zo meerdere koelkasten mee maak . Niks aan de hand . Dus koelkast ( ten ) staan in een pantry en iedere avond , nacht gaat daar de stroom af . Tegen ieders advies in al 16 jaar geen probleem . Wat belangrijk is voor een koelkast hou m schoon van achter in het bijzonder dus vaak de stofzuiger er langs en zorg dat er ventilatie achter langs kan en niet in de zon ! Nooit lang volop zetten en geen warme spullen er in .keep it cool
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Koelkast slaat uit zichzelf ook telkens aan en uit. Misschien zorgt 12 (of 16) uur aan 12 (of 8) uur uit zelfs wel voor een langere levensduur..
Bordensteker
9 jaar geleden
Dat zou kunnen, ja. Maar je gaat het uitschakelen ook terugzien in de kortere houdbaarheid van het opgeslagen voedsel. Aan het eind van de nacht zal de temperatuur in de koelkast duidelijk opgelopen zijn, en dat gaat een dagelijke versnelling van het bederfproces tot gevolg hebben.
En een + voor Kapperkort zijn informatieve antwoord!