Waarom komt er geen water meer binnen in onze vaatwasser?

Onze vaatwasser gaat gewoon aan. Wasprogramma kan je gewoon instellen, klep dicht. Dan pompt die eerst het oude water gewoon weg. Dan doet die even niks, gaat die weer pompen en slaat daarna af. Groene lichtj, startknopje gaat knipperen en er staat dan opeens een 11. Wasprogramma slaat die compleet over en hij doet dan net alsof die helemaal klaar is. Het probleem is dus dat die gaan water binnenlaat. Waterkraan staat gewoon helemaal open. Sproeiers hebben we nagekeken geen opstoppingen. Nu was mijn vraag wat kan er mis zijn waardoor er geen water binnenkomt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (4)

Je zou de achterkant van de slang eens los kunnen draaien en kijken of er nog wel water doorheen loopt. Het zou zo maar kunnen dat de slang verstopt zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie tip!! Enige probleem mn ma durft de slang niet lis te draaien, straks strop t het water er uit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stropt=stroomt
het zou kunnen dat het waterslot is ingeslagen, en zodoende de watertoevoer is afgesloten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hadden dit ook en het bleek een problem te zijn in de afvoerslang (in de machine). Die was lek waardoor er onderin water kwam te staan. In dat gedeelte zit een vlotter die het programma dan afsluit om te voorkomen dat bij een breuk je vloer onder loopt. Je kunt dit controleren door de afwasmachine schuin te houden. Lekt die, dan zit er water in de bak.

Wij hebben dit laten onderzoeken en met een vervangend stukje slang deed de het weer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de 1e plaats: zoek in de gebruiksaanwijzing van je machine (eventueel te vinden op internet) op wat storing 11 betekent. Wat is het merk en type van je vaatwasser?

1.
Het kan een defect vulventiel zijn.

2.
De verschijnselen die je noemt kunnen ook wijzen op een volle lekbak. Deze zit onder de kuip, vlak boven de vloer, dus je kunt hem niet zien. Deze vangt water op dat altijd wel ergens langs de kuiprand ontsnapt. Normaal is dit zo weinig dat het wel weer verdampt. Als er echter teveel water in komt, wordt drukt een vlotter tegen een schakelaar, die de waterinlaat en de wasfunctie uitschakelt. De pompfunctie blijft wel intact, maar deze kan alleen water uit de kuip wegpompen, niet uit de lekbak.

De snelste manier om te constateren of dit het geval is de machine schuin naar voren of achteren kantelen, de lekbak zal dan leeg lopen. Houdt wel (hand)doeken bij de hand om het water van de vloer op te dweilen. Als je een ingebouwde machine hebt, dus niet kantelbaar, kun je kijken of het voorfrontje bij de plint van de machine te verwijderen is. Je kunt dan zo in de lekbak kijken. Na het leeglopen van de lekbak moet de machine weer normaal werken. Als het vaker voor gaat komen moet je de deurrubbers na kijken of de pressostaat (die regelt de hoogte van het water in de kuip) laten controleren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Terwijl ik aan het schrijven was heeft Som al geantwoord. Er zijn inderdaad nog meer mogelijkheden om de lekbak te vullen.