Hoe vind ik energiezuinige electrische boilers?

Ik wil een nieuwe electrische boiler van 120 liter plaatsen.
Op gas of zonenergie is niet mogelijk.

Nu blijken de boilers geen energielabel te hebben.
Wat ik zeer vreemd vind.

De prijzen varieeren tussen de 250 en 1500euro,met allemaal 3jaar garantie.
Dus die dure moet heeel veel zuiniger zijn om binnen 10jaar het geld er uit te halen.

Hoe kan ik de kwaliteit en het energielabel achterhalen?

Of zijn er testen van bekend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Ik heb onlangs de boiler vervangen door een doorstroomverwarmer. Deze verwarmt water alleen als er water getapt wordt en is uiteindelijk veel voordeliger en kleiner om te plaatsen dan een boiler.

Antwoorden (1)

Alle elektrische bolilers zijn even zuinig. Vandaar dat er geen energielabel aan hangt.
Hoe je het ook wendt of keert, als je 120 liter water wilt opwarmen kost dat bij elke boiler exact evenveel elektrische energie.
Dat opwarmen gaat namelijk met een rendement van 100%.
De enige verliezen die kunnen optreden is warmteverlies via de isolatie. Die is bij elke boiler heel goed.
Koop dus gewoon de goedkoopste. Maar wel bij een goed bedrijf. De zaak moet namelijk goed geïnstalleerd worden. En een goede service achter de hand is altijd aan te bevelen.