Heeft mijn gaskookplaat krachtstroom nodig?

Ik heb een gaskookplaat gekocht (http://www.inbouw.nl/zgg62424xa.html) waar staat: aansluitwaarde 8000watt. Maar is hier dan een krachtstroom groep voor nodig?. Kan mij haast niet voorstellen namelijk, enige stroom is toch de ontsteking? En lees dit eigenlijk alleen bij electrische kookplaten..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, je gaskookplaat heeft geen krachtstroom nodig: je kookt immers op gas.
De kookplaat heeft 8000W vermogen van de 4 gaspitten, dus niet het opgenomen elektrisch vermogen. De electrische ontsteking werkt met een hoog voltage maar lage spanning: dus weinig vermogen. Dat kan met een 220V aansluiting.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermogen van de vier pitten begrijp ik niet helemaal.. Maar thnx alvast!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vermogen is de warmte die de gasvlammen kunnen leveren. Dat kun je uitdukken in (kilo)calorieën per uur, maar ook in watt. Sommige gaspitten hebben 5000 watt vermogen, daarmee kun je snel een grote pan water aan de kook brengen. Bij kleine pannetjes gaat er veel warmte langs de pan als die op een grote gaspit staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemd, dat er "aansluitwaarde 8000 watt" staat. Dat woord is niet gebruikelijk voor gas, wel voor elektrisch vermogen. Bovendien kom ik opgeteld op 9000 watt voor alle pitten samen.
Er zal wel iets fout zijn gegaan bij het invullen van de specificaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
spanning = voltage (Volts)
In het antwoord hoort lage stroomsterkte te staan. (Ampère) Ik gok dat de aansluitwaarde eerder 8 Watt is en dat iemand dat nogal laag vond en er 8 kW = 8000 Watt van heeft gemaakt..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een aansluitwaarde van 8 watt vermelden? Ik denk eerder dat iemand een site heeft met keukenapparatuur, bijv. omdat'ie daar in handelt, waar'ie velden heeft om specificaties in te vullen. En dat die de invulling van die velden overlaat aan iemand die geen benul heeft, of niet zat op te letten. Iemand die bovendien niet kan optellen. En andere sites nemen die onzin dan klakkeloos over.

De fabrikant, Zanussi, vermeldt helemaal geen aansluitwaarde. http://www.zanussi.nl/Products/Koken/Kookplaten/Gas_kookplaten/ZGG62424XA
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar het zou best kunnen, hier eentje die het over 25 W heeft.
http://bouwinfo.be/forum/threads/159370-Elektrische-aansluiting-gaskookplaat Voor de vraagsteller maakt het allemaal niet uit, gewoon de stekker in het dichts bijzijnde stopcontact.