Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

vaat dof na gebruik soda, hoe kan dit?

Omdat de vaatwasser niet zo fris rook, heb ik een paar scheppen soda in de vaatwasser gedaan en deze op de heetste stand laten draaien. Daarna heb ik de volle vaatwasser laten draaien met een vaatwastablet en toen deze klaar was, was de vaat helemaal dof, alsof er een laagje stof van de soda overheen zat. Inmiddels heb ik hem nogmaals 2x laten draaien, met vaatwastablet, maar het probleem is niet opgelost. Wat nu???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn juist de borden en de glazen die dof en stoffig aanvoelen. Pannen en bestek is niet veel mis mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm het enigste dat helpt is alle glazen en borden goed af te boenen met een vochtige theedoek. Dan krijg ik de aanslag eraf, nieuwe vaat krijgt de aanslag gelukkig niet. Maar de volgende keer doe ik geen soda meer in de vaatwasser...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Gaat het om al je vaat? of vooral om de dingen die van aluminium zijn? Aluminium kan namelijk niet tegen soda.
Het kan ook een overgebleven aanslag zijn van deze reactie misschien van aluminium onderdelen van de vaatwasser.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Waarschijnlijk Aluminiumoxide inderdaad. Van de vaatwasser zelf.
Geen soda, want dat lost verschrikkelijk goed op in water. Plus.
Glas wordt door de behandeling bij hoge temperatuur en in aanwezigheid van zout aangetast: glascorrosie! Dit kan versterkt worden door de extra alkalische omstandigheden van de toegevoegde soda. Maar omdat je dit resultaat al na één wasbeurt krijgt, denk ik ook aan het volgende: is het mogelijk dat de waterontharder al een tijdje niet is geregenereerd? M. a. w. wordt regelmatig zout toegevoegd? Als het water te hard is, veel calcium bevat, krijg je met soda kalkaanslag. Dat ook niet meer oplost bij een volgende wasbeurt. Misschien moet je de glazen eens een nacht in schoonmaakazijn laten staan. Als dan de aanslag weg is, weet waardoor het komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding