Mijn koelkast doet niets meer. Is de thermostaat of de compressor kapot?

koel/vriescombinatie van krap 8 jaar oud. Nooit problemen mee gehad, viel ineens uit. Lampje en controlelampje branden nog wel, verder doet hij niets meer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K
bamibal
10 jaar geleden
Ik heb eens met het pakken van iets per ongeluk de thermostaat uitgezet. Misschien is dat het?

Antwoorden (1)

Is de thermostaat of de compressor kapot ? Uhhh... waarschijnlijk wel !
Niet om flauw te doen, maar van hieraf is het vrij moeilijk te beoordelen welk van de onderdelen nu precies het probleem is.

En er is zelfs nog een 3e mogelijkheid, namelijk de "voeler" (temperatuur sensor).

Een voeler meet de temperatuur een geeft die aan de thermostaat door (soms vormen voeler en thermostaat 1 geheel, soms zijn het aparte onderdelen) de thermostaat "verwerkt" die informatie en schakelt de compressor in en uit. De compressor zorgt dat de koelkast afkoelt.

Wil je zelf aan de slag, kijk dan eens waar de aansluitingen van de thermostaat op uitkomen. Vaak zullen zij een soort van schakelaar vormen. Meet dit eerst goed na !
Mocht dat zo zijn, dan zou je de aansluiting eens voorzichtig handmatig kort kunnen sluiten (je sluit de schakelaar als het ware)
Gaat de compressor dan lopen, dan kun je dat component uitsluiten en kun je je aandacht op de thermostaat en de voeler richten.

Maar verder dan dat is via deze site niet uit te leggen. Veel hangt af van goed kijken naar de mechanische werking van de thermostaat, goed meten en logisch redeneren.

Lukt dat niet dan zul je er een ervaren monteur bij moeten halen. Overigens moet je sowieso uitkijken. Je werkt met 220V (=dodelijke spanning) en gassen die erg slecht zijn voor het milieu. Wees dus voorzichtig !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:-) Dank je wel voor je reactie. Het is ook niet de vraag OF er iets kapot is, dat lijkt mij ( zelfs mij...) duidelijk maar inderdaad welke van de twee. Koelkasten nakijken is niet bepaald mijn dagelijks werk en ik kan er op internet niet achter komen waar ik precies naar moet kijken. Ik wil alleen geen veel te dure monteur langs laten komen die mij dan vertelt dat de koelkast niet meer te repareren is en mij dan een fikse rekening presenteert. De koelkast is 8 jaar oud, zou het de moeite waard zijn om hem te laten repareren? Ik ben al met mijn huiswerk bezig en op zoek naar een nieuwe voor als dit niets meer wordt..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Koelkasten zijn wat anders dan TV's of computers. Leeftijd speelt een wat minder grote rol, dus ja, het kan nog best voordelig zijn een monteur te laten komen. Waarom ga je niet naar een witgoed zaak en leg de situatie uit. Vaak kan men daar wel enige indicatie geven wat de kosten zijn. Vraag b.v. of een prijsopgave mogelijk is. Vergelijk dat bedrag eens met een nieuwe koelkast. Dan heb je wat meer zicht of je oude het waard is om nagekeken te worden.