Midden in de nacht ging de rookmelder af. Er was geen vuur, rook, of stoom. Hoe kan dat nou?

5 Van mijn facebook vrienden hebben dit ook gehad de afgelopen 2 maanden. Stom toeval of kan er een andere reden zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K
capthavoc
10 jaar geleden
was de batterij misschien leeg of een tijdelijke stroom dip ?
Amadea
10 jaar geleden
Wonen die vrienden in dezelfde woonwijk als jij, Jasper?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De batterij is volgens een voltmeter verre van leeg. Die vrienden wonen niet verder dan 1 km hemelsbreed bij ons vandaan.

Het beste antwoord

Q: Waarom gaat mijn rookmelder af als ik geen rook kan zien?

De onderstaande situaties kunnen een ongewenste alarmmelding veroorzaken:
De rookmelder moet worden verplaatst.
Installeer de rookmelder minstens 6 meter van apparaten zoals boilers/kachels en ovens, die verbrandingsdeeltjes produceren. Rookmelders moeten op minstens 3 meter worden geplaatst van vochtige ruimtes zoals badkamers en washokken, op minstens 1 meter van verwarmingstoestellen, 0,50m van een lamp- en 1,5m van een TL-armatuur. Luchtstromen van ventilatoren, deuren en ramen dienen vermeden te worden.
De sensorkamer is stoffig of vuil.
Rookmelders zien er soms schoon uit, maar stof kan zich aan de binnenkant van de kap ophopen waardoor de melder 'gevoeliger' wordt. Reinig de melder minimaal 1x per maand door voorzichtig met het borstelhulpstuk van de stofzuiger over de rookmelder te gaan.
Insecten bedekken of verstoppen de sensorkamer.
Maak de rookmelder met het borstelhulpstuk van de stofzuiger schoon. Behandel de ruimte met insectenspray om dit probleem te verhelpen (MAAR SPUIT NIET OP DE ROOKMELDER ZELF).
Ook verf of andere vluchtige stoffen kunnen ongewenst alarm veroorzaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat het stom toeval is, dat dit je vrienden ook overkwam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
we gaan er vanuit dat het stof/vuil is geweest. Voor de zekerheid gaat er ook een nieuw batterij-tje in.