Beide waterkokers hebben dezelfde hoeveelheid energie nodig om het water aan de kook te krijgen.
De 2000 W koker zal er dus 4x korter over doen dan de 500 W koker.
Waarschijnlijk zal de 2000 W waterkoker nét iets zuiniger zijn omdat er minder tijd is om warmte te verliezen aan de omgeving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Degene die het minste warmte verliest aan de omgeving en aan de waterkoker zelf.

Goeie isolatie en materiaalkeuze zal daar invloed op hebben.
Een metalen waterkoker neemt bijvoorbeeld zelf meer warmte op en geeft het makkelijker af aan de lucht eromheen.

Een volle waterkoker slaat iets sneller af, dan een halfvolle en een 2000Watt is meestal groter.
(dat zegt niks over die van jou want misschien slaat jouw 500watt juist pas laat af)

De enige manier om het zeker te weten is te meten.

Toegevoegd na 35 seconden:
ps. Er zal weinig verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Inderdaad, meten is weten. Plus
Je doet zelf het experiment. Vul ze met een liter water en houdt bij na hoeveel tijd het water kookt. Niet wachten op het afslaan, omdat sommige kokers nog even doorgaan. Als het geen verschil maakt, is die van 2000 W 4 maal sneller dan die van 500 W. Ik denk dat de 2000 Watter groter is en daardoor minder zuinig, omdat ook al het materiaal moet worden opgewarmd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Letterlijk genomen gebruikt die van 2000 Watt de meeste stroom, bijna 10 Ampere. Die van 500 Watt gebruikt vier keer minder, bijna 2.5 Ampere. Als het je erom gaat of de waterkoker de zekeringen in je stoppenkast gaat laten springen, of iets dergelijks, dan is dit getal van belang.
Gaat het erom welke waterkoker de meeste energie verbruikt, dus de hoogste stroomrekening oplevert, dan zijn ze nagenoeg gelijk, omdat die van 2000 Watt ook vier keer zo snel klaar zal zijn. Er zullen wel kleine verschilletjes zijn, afhankelijk van de bouw van de koker en de hoeveelheid water die gekookt wordt; dat is in de andere antwoorden hierboven al netjes uitgelegd.