Wat kost het om een koelkast open te doen?

Een bekend verschijnsel, je doet de deur van een koelkast open, je inspecteerd de inhoud, en vervolgens zit er altijd wel een familielid achter je te schreeuwen dat dit geld kost!
Ok, maar hoeveel dan?

Toegevoegd na 1 minuut:
En graag ook de kosten als je de deur slechts enkele seconden openlaat, zodat ik het verschil weet...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

De energiekosten hangen af van de hoeveelheid lucht die naar buiten valt. Stel er valt 50 liter lucht uit de koelkast en je moet die weer opwarmen. De warmtecapaciteit nemen we even 1.5 kJ/m^3*K. Temperatuurverschil 15 K,

Toegevoegd na 9 minuten:
De energiekosten zijn dan 1 kJ. Met wat kosten van rendement misschien 2 kJ aan stroomverbruik. Dat is 2/3600 = 0.000555 kWh = 1/100 eurocent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het opendoen van de koelkast kost geld. Hoeveel is afhankelijk van de grote van de koelkast, het vermogen, de ingestelde temperatuur, en de temperatuur van de ruimte waar deze in staat. Bedenk dat elke keer als je de kk opendoet, de compressor weer zal aanslaan om de boel weer te koelen. Hoe vaker en hoe langer je de deur open doet, hoe meer stroom er gebruikt wordt om dat te voor elkaar te krijgen. En stroom kost geld. Als je nooit open doet kost het ook geld. Dan bederft de inhoud en kan je alles weggooien. Ook dat heb je ooit gekocht en kostte geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om verder te gaan op wat mijn voorgangers zeggen, heb ik nog een aanvulling.
Je moet ook rekening houden dat het eigelijk een gesloten circuit is wat betreft de warmte en de kou.
Al de warmte die uit de ijskast wordt gehaald wordt terug in de kamer gebracht.Ook de compressor en de motor maken warmte die dan ook in de kamer terecht komt.
Van dit princiepe wordt er in bv grootwarenhuizen gebruik gemaakt om 1 de open koelkasten te koelen en langs de andere kant wordt de warmte terug in de omgeving gebracht. Dus het openen van de koelkast is geen zuiver verlies. Natuurlijk kan je de kosten drukken door de ijskast zo weinig mogelijk te openen. Ook de manier van hoe dat de ijskast is geisoleerd speelt een rol.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nuttige bijdrage.
Dus het rendement is waarschijnlijk dan toch wel beter als 50%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je alles meerekend denk ik wel,
Het zelfde verhaal heb je met gloeilampen en led, Deze lampen geven ook warmte af waardoor het in de kamer warmer word en de thermostaat niet zo dikwijls aangaat, als je aan de ledlampen voor 220v voelt dan voel je ook warmte, waardoor 1 waat niet gehaald wordt, Neem je die van 12 v dan is het de transfo die warmte afgeeft,
Het zelfde met een plasma tv die veel warmte afgeef. mar als je het verbruik berekend en vergelijkt met een led dan moet je ook die warmte in rekening brengen, een warmte die zorgt dat de kamer warmer wordt,
Spijtig genoeg gaat men voor publicitaire , tegen iets, doeleinden deze elementen niet meerekenen,
Dit is geen pleidooi voor energieverslindende apparaten, maar we moeten ook eerlijk blijven in het onderzoek,
Om het antwoord van mijn voorgangers te completeren:

Dat hangt ook af van de prijs van de koelkast; die moet je immers éérst aanschaffen vooraleer je de deur kunt opendoen...

Dus bij een dure koelkast koste het meer dan bij een goedkope.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het moet de slijtage zijn van de rubbers ;-)
Maar inderdaad, het ging me alleen om de electriciteit...