Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

CV ketel maakt (periodiek) een brommend geluid. Wat kan het zijn?

De ketel lijkt wel een stoomboot, gedurende 5-10 seconden. Daarna is hij weer even stil (+/- 20 minuten)

Het betreft een Remeha Avanta.

Toegevoegd na 6 uur:
Het blijkt dus ook te gebeuren indien er (warm) water wordt getapt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kijk eens of tijdens dit geluid de druk meter ook heen en weer gaat, dan kan het zijn dat er juist geen lucht uit de ketel kan waardoor deze gaat droogkoken en bonken!
Ook kan de pomp blijven hangen waardoor het water niet circuleert, en dan gaat het water koken wat ook gebonk veroorzaakt
Of dat alle radiatoren dicht staan, dan kan hij niet circuleren, en ook dan kan hij gaan bonken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb je je installatie bijgevuld of bij laten vullen? Als ik het zo lees verwacht ik dat er lucht uit de automatische ontluchters ontsnapt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ketel is niet recent bijgevuld. De druk is vrij constant door het expansievat (1.5-2.0 bar)
Dat is de trilling die ontstaat als hij aanslaat. De kast komt in resonantie. Geef er een klap op en het is weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik een klap op de kast geef, dan stopt het geluid. Echter, het geluid keert terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik heb die ketel ook en als ik op zolder ben geef ik een klap en dat helpt eventjes. De volgende keer begint het brommen opnieuw.
Ik heb er geen last van en niemand anders zeurt erover dus ik laat het zo.
Als je het wilt verhelpen kun je de kast er af halen en dan iets vervormen zodat er een zekere spanning op gaat staan. Waarschijnlijk ben je er dan vanaf.
Laat me weten of het helpt want dan doe ik het misschien ook.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding