Waarom zijn stofzuiger zonder zak duurder ?

Wou ook een nieuwe stofzuiger en merkte dat deze zonder wegwerpzak steeds heel wat duurder zijn. Hoe komt dat eigenlijk, is de productiekost dan ZO veel hoger ?

1.2K
Amadea
10 jaar geleden
Die hebben een ingenieuzer techniek en dat maakt het duurder.
Poet
10 jaar geleden
Het is net als met eten van de biologische winkel: hoe minder er in zit. hoe duurder het is

Het beste antwoord

Dit type stofzuiger is duurder, maar niet omdat de productiekosten hoger zijn. De hogere prijs zit hem in drie componenten:

1. De prijs kan iets hoger zijn omdat er (nog) niet zo massaal van wordt ingekocht.

2. Het grootste deel van het prijsverschil zit hem om redenen van 'meerwaarde'.
De zakloze stofzuiger (klinkt haast als een scheldwoord) is gewoon duurder omdat men gewoon zo'n ding wil hebben en er dus meer voor over heeft. Dat is dan puur marktwerking.

3. Patenten en licenties op patenten. De Dyson is duurder omdat het om een duur merk en met patent (of licenties erop) gaat. Onbekendere merken met dezelfde techniek moeten de patenten huren (licenties dus). Dit geldt dan bij specifieke technieken.

Zuig-ze, met of zonder zak ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook een kwestie van voorkeur. Bovendien: bij zakloze zuigers kan je zien wanneer die vol is. is. Bij een apparaat met een zak zie je dat minder, je merkt dan dat het zuigen minder wordt.

Andere antwoorden (2)

Er wordt van uitgegaan dat je ook bespaart op stofzuigerzakken,de beste stofzuigers zonder zak zijn nog steeds die van dyson en dat is nu eenmaal een duurder segment stofzuigers
Er zijn ook goedkopere versies op de markt maar deze werken lang niet zo goed en het reservoir geeft al snel geen zuigkracht meer
Voordeel van de stofzuigers zonder zak is dat je het reservoir helemaal met water kunt reinigen en dus ook voor allergieen een groot voordeel
Ik werk in de huishouding en geef mij maar de stofzuiger met de stofzuigerzak ik vind ze altijd nog het prettigst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze hoeven op zich niet veel duurder te zijn. Ze zijn er al vanaf €26, maar dan heb je uiteraard niet de beste kwaliteit en daar kun je niet al te veel van verwachten. Uit een test blijkt dat er al een Beste Koop van een goed merk te vinden is vanaf € 120. In 2012 was een Dyson model voor €395 de beste uit de test. In de laatste test van 2013 was een model van Bosch de Beste uit de test voor €280.
Ter vergelijking: de beste gewone stofzuigers variëren in prijs vanaf €120 tot €270.
Houd er wel rekening mee dat stofzuigers zonder stofzak in het algemeen wat minder goed zijn op het reinigen van tapijt en met huisdierharen.