Kan een oude vriezer op een warme zolder (28graden) de oorzaak zijn van een vier keer zo hoge energierekening in de maand augusts 2013?

Ik heb in julie, augustus en september drie keer zoveel energie verbruikt. Met een piek in augustus van vier keer zoveel dan normaal. Kan de oorzaak liggn bij een oude vriezer? Energieverbruik in augustus was 223€ ipv 60€ in 2012.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.1K
fremar
10 jaar geleden
Die zal wel meer moeten draaien hebben,maar zo een groot verschil lijkt mij daar niet verklaarbaar door.Ga eens met een energiemeter aan de slag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemde is dat het gebruik in oktober tot nu toe binnen de marges blijft.. Het moet echt iets zijn in huis wat zo veel energie verbruikt, en de enige boosdoener zou die vriezer moeten zijn. De digitale electriciteitsmeter kan toch niet ineens drie maanden het minder goed doen dan normaal en extra veel aangeven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/energieleveranciers/energiemeter/energiemeters/
Sluit hem aan op de vriezer.
Dan weet je wat ie maximaal kan verbruiken en wat ie verbruikt per dag/week enzovoorts.
Dan kan je berekenen wat ie zou hebben gebruikt als ie in augustus 24 uur/dag maximaal heeft gedraaid. Moderne vriezer gebruiken maximaal 200W (meestal minder)
0,2 *24 * 30 = 144kW *0.23 euro = 33,- per maand
Dat is dus maximaal, normaal is 5,- per maand.

Het beste antwoord

Ja dat kan, een vriezer bestaat in pincipe uit een bak isolatiemateriaal met een koelsysteem wat de temperatuur binnen omlaag brengt, als je vriezer oud word verliest ook het isolatiemateriaal aan kwaliteit, de compressor aan vermogen en je verliest koelvloeistof, ongemerkt, op een gegeven moment loopt daarmee het koelend vermogen zover terug dat je vriezer continue moet lopen om de temperatuur binnen laag genoeg te houden zoals ingesteld. vooral op een zolder word het in de zomermaanden erg warm wat het stroomverbruik ook niet ten goede komt. een betere plaats zou dan ook een koele kelder of schuur zijn,wel vorstvrij.
Als je wil weten of je vriezer nog goed functioneerd kun je met een termometer de binnentemperatuur eens meten, deze opschrijven,ook de temperatuur langs de vriezer, Ca 0,5 meter weg vervolgens de vriezer voor een of 2 uur uitschakelen, de metingen herhalen, het verschil tusssen de metingen berekenen na 2 uur mag de temperatuur binnen bij gesloten toestand niet meer dan 1 graad hoger zijn 24 UUr moet een diepvries de temp onder 0 kunnen hopuden uitgaande van -18 Graden starttemperatuur bij 20 graden ruimtetemperatuur.
Als de isolatie nog klopt kun je vervolgens de tijd meten die de vriezer nodig heeft om de temperatuur weer naar de beginstand te brengen, aan de hand daarvan weet je of de comrpessor en overige systememen nog goed werken. Hoe langer het duurt hoe slechter de werking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks!!!

Andere antwoorden (3)

Zolang je vriezer nog goed geïsoleerd is, zou hij als het goed is niet heel veel meer stroom moeten verbruiken. Als je een airco hebt, kan dat het probleem zijn. Airco's kunnen echt ontzettend veel stroom verbruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een oude vriezer in een veel te warme omgeving blijft zowat continue draaien. Of dat het verschil geheel verklaart is de vraag, maar het zal zeker fors schelen in je energieverbruik.
10 jaar geleden
Het kan een oud apparaat zijn zoals je vriezer die veel stroom verbruikt. Je noemt bedragen in Euro's €, maar je zal toch echt meterstanden moeten bijhouden. Dan zie je wat je verbruikt in Kwh. De voorschot bedragen die energieleveranciers in rekening brengen zeggen niet zoveel over je werkelijke verbruik.

Je kan ook een energiemeter kopen voor ongeveer €10,00. Daarmee kun je het verbruik van een apparaat controleren.
Zie verder ook de broninformatie over grote energieverbuikers.