Wanneer moet het anti-vorstknopje op de CV ketel aan?

Nu het erg koud is buiten, vooral 's nachts, vraag ik mij af of ik het anti-vorstknopje (een soort sterretjes knop) op mijn ATAG (Enigma) ketel moet aanzetten om bevriezing van de waterleidingen te voorkomen?
Ketel staat op 2 etage en waterleiding begint op begane grond (onder de vloer). Er lopen dus geen leidingen buiten (voorzover ik weet).
Nadeel is wel dat de ketel continu blijft pompen als ik hem aandoe.
Is het nodig deze anti-vorstknop aan te zetten of volstaan ook andere (energiebesparende) oplossingen?

5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het vorst knopje dient alleen als je een tijd weggaat terwijl het vriest en je de kachel uit of laag zet dan houd ie hem automatisch vorstvrij.
maar als de kachel normaal brand en er warm water door de leidingen loopt kan hij niet bevriezen

Antwoorden (2)

Dat knopje is niet bedoeld als "extra" maatregel tijdens het normale gebruik van de kachel, want zolang je thermostaat aanstaat, zal water door de leidingen blijven circuleren, en dan kan zich geen ijs vormen.
De stand "vorstvrij" komt goed van pas als je voor een lange periode afwezig bent (zeg maar een weekje skiën in Oostenrijk, b.v.), en je de verwarming uitzet om energie te besparen. Je huis zal dan snel afkoelen, en er is een kans dat het water in de leidingen zal bevriezen en het ijs dat uitzet de leidingen of de kachel laat barsten. Om dit te voorkomen druk je op de knop, en dan laat het systeem water circuleren die de temperatuur van het water constant boven het vriespunt houdt, normaal gesproken is dat zo'n 5°C.
Dit trucje gebruikt heel weinig energie, uiteraard iets meer dan wanneer je de verwarming helemaal uit zou zetten, met het voorkomt dat je de kachel moet vervangen als het water bevriest, dus de extra kosten die je maakt zijn zeker de moeite waard!

Dus als je gewoon thuis bent, hoef je het knopje niet te gebruiken. Je zou het anders heel koud krijgen in huis: zo'n 5°C.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De circulatiepomp zal continu gaan draaien, indien de * toets
wordt ingedrukt en het indicatielampje gaat branden. In de
meeste situaties kan het programma op het automatische
schakelprogramma (= uit) blijven staan, zodat de circulatiepomp
functioneert voor verwarming of warmwater. Als er een
buitenvoeler op de regeling van het toestel is aangesloten,
wordt de pomp bij een te lage buitentemperatuur automatisch
gestart om de kans op bevriezing te reduceren.

Zie pag 4 van de gebruikershandleiding in bijlage.