Mag ik een vriezer, koelkast en magnetron op 1 groep aansluiten?

De mini-vriezer(80W), de koelkast(100 W), de magnetron (maximaal 800 W). Verder nog een paar lampen.
Dit is in 1 kamer.
Ik weet niet of de andere kamers boven ook meetellen op deze groep. Want in dat geval is er nog een koel/vries combi op aangesloten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (3)

Ja, dat past makkelijk op 1 groep. Je kan er ongeveer 3700 Watt op aansluiten voordat de stop doorslaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas op!
In de meeste nederlandse huishoudens is een groep gezekerd met 16A, dus ongeveer 3600W mag erop aangesloten worden. Blijf voor de veilige kant hieronder !!
Hou rekening met hogere inschakelstroom van apparatuur. Als de koeling van een koelkast aanschakelt wordt er even meer afgenomen.
Ook de inschakelstroom van een stsofzuiger ligt vaak hoger dan de nominale stroom. Je ziet bv dat als een apparaat inschakelt er lampen even dimmen.
e kunt het uitrekenen:
Vermogen = Spanning*Stroom
P= U*I
Spanning op net in Nederland is230 Volt
Stel je hebt een stop (zekering is het zelfde) van 16 ampère, dat is de meest gangbare, dan geldt:

230*16= 3680 Watt maximaal. Voor de veiligheid er iets onder blijven, aangezien opstarten meer energie vraagt.
Tel zelf maar op: 80+100+800 = 980 watt.
Er kan dus nog wel iets bij.
Om te controleren welke apparaten en lampen er op een groep zitten zul je dus de lampen en apparaten aan kunnen zetten en stuk voor stuk de stoppen losdraaien. Noteren welke apparaten/lampen uitgaan en welke niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zou de minner zo vriendelijk willen zijn om te vertellen waarom min? Het antwoord is namelijk goed.
Dat kan makkelijk
Ik heb hier ook een vriezer koelkast magnetron koffiezetapparaat waterkoker en een gasstel(ontsteking) op 1 groep.
Je zet ze toch allemaal nooit allemaal te gelijk aan.
Dan houdt zo'n stop of groepenschakelaar het best.